Bismillahirrahmanirrahim ...
Assalamualaikum Warah Matullah ,
Allahumma Solli Ala' Muhammad
Ustaz , ada satu pertandingan ni saya menang hamper , tapi saya dan kawan-kawan saya menang dengan cara yang menyalahi syariat . Kini , saya dah bertaubat , dan saki baki hamper tu masih ada lagi kat saya . Patutkah saya kunyah-kunyah , telan or buang ?
Barang yang lepas jangan dibuang . Macam familiar je pepatah ni . huhu .
Kerana apa jangan dibuang ? Kerana iannya barang yang bermanfaat .
Barang yang diperoleh secara haram ini , ianya bersifat hukmi dan bukan bersifat 'aini .
Ustaz apabenda sifat hukmi dan sifat 'aini tu ?
Hukmi tu hukum , dan 'aini tu jisim . Itulah sebab pentingnya arabic education .
Harta haram bersifat 'aini , itu yang wajib kita "bakoor" je . Contohnya macam daging babi , binatang sembelihan yang tidak disembelih , arak dan sebagainya .
Harta haram bersifat 'aini ni kita tak boleh nak bagi buat harta pusaka , nak bagi orang lain apatah lagi . Kena musnahkan nya . Wajib !
" Dan apa-apa yang diharamkan penggunaannya , diharamkan juga mengambilnya sebagai barangan yang disayangi dan perhiasan . "
( al-Halal wa al-Haram , fi al-Islam )
Dalam suatu hadith , yang berstatus hasan menurut Imam Ibnu Hajar dan al-Bani ,
Ada sorang sohabat nabi yang bernama Abi Talhah R.A , terbeli arak untuk anak yatim jagaannya . Sohabat mengadu kat nabi .
Nabi menjawab ,
" Musnahkan arak tersebut dan pecahkan bejana-bejananya . "
( HR Tirmidzi )
Harta yang anda perolehi secara haram itu menyebabkan hilangnya keberkatan pada hidup dan rezqi .
Harta haram secara hukmi ini tidak boleh digunakan untuk diri sendiri dan juga untuk keluarga .
Namun , boleh disalurkan kepada baitul mal dan pusat zakat .
" tapi Ustaz , takkan hamper saya nak hantar kat baitul mal atau pusat zakat ? buang tebiat la . "
Baik , kalau macam tu , salurkan terus kepada fakir miskin . Jangan kata tak ada . Pergi cari kat pasar malam . Berlambak .
" Tak berdosa ke ? karang tak pasal - pasal amalan diorang tak terima 40 hari makan duit haram . "
Golongan fakir miskin diharuskan menerima wang daripada sebarang hasil , atas kemaslahaan umum , disebabkan mereka sangat sangat sangat memerlukan .
Tiada syubhah untuk mereka menerima dan tiada jua haram .
Wallahu'alam .
[ Solusi : isu 26 : ms 43 ]
No comments:
Post a Comment