Bismillahirrahmanirrahim ...
Assalamualaikum Warah Matullah ,
Allahumma Solli Ala' Muhammad
bersambung dari kisah lalu dalam surah yaasin , masih lagi berkenaan Habib an-Najar ,



Berhala , benda yang disembah .
Ada satu lagi istilah , iaitu ''keberhalaan'' , apebenda keberhalaan ni ? keberhalaan ni sifat keji .
Sifat keberhalaan ni dia tak suka sesuatu kehinaan disandarkan kepada benda yang dia suka .
Sebagai contoh , pasukan bola la . Kita sokong pasukan tut sampai apa apa jua komentar yang sampai kat pasukan bola kita , kita tentang habis-habisan . Kita jea yang betul walaupun salah . Sampai sanggup putus silaturrahim pun takpa , asal jangan ada walau satu kutukan pun untuk pasukan kita .
Habib an-Najar ceramah kat bebudak yang tak nak ikut 3 orang nabi ni . Berhala yang disembah oleh orang kafir , tak boleh nak selamatkan dia . Berhala yang disembah oleh orang kafir tak boleh nak buat apa - apa , tak boleh beri syafaat , senang citer tak boleh beri manfaat , dan tak boleh juga beri mudharat .

Kita kena faham , sesat tak semestinya sesat dalam hutan , sesat dalam kehidupan juga dikira sesat .
kalimah '' ضَلَـٰلٍ۬ " yang bererti sesat dalam ayat ni ialah , benda tu ada tapi kita tak jumpa , dibentengi oleh sesuatu .
macam math lah , jawab punya panjang tapi tak jumpa . Sama ada kita salah jawaban atau salah jalan kira .
kalimah '' ضَلَـٰلٍ۬ " pulak terbahagi kepada dua .
1 . Sesat sebab tak tahu , ( orang yahudi )
2 . Sesat sebab tak tahu . ( orang nasrani )
Kalau kita bukak surah al-fatihah ayat ke 7 . Apa kata Allah ?

Kalau bukak kitab Ibn Kathir misalannya dinyatakan bahawa ,
Kalimah " ٱلۡمَغۡضُوبِ " ( orang yang dimurkai ) disandarkan kepada orang yahudi .
Kalimah " ٱلضَّآلِّينَ " ( orang yang sesat ) disandarkan kepada orang nasrani .
Kalau perkataan '' ضَلَـٰلٍ۬ '' pun dah sesat , apatah lagi perkataan " ٱلضَّآلِّينَ " ?
lagi lah sesesat bebenor .

Habib an-Najar , datang dari hujung kampung . Dah lah tak ada tauliah , tak fofular , datang entah dari mana , tiba-tiba nak bagi ceramah . Hangin la penduduk kaum tu .
Rupa-rupanya , ayat 25 adalah nasihat terakhir dari Habib an-Najar . Habib an-Najar lantas ditangkap , dan mati kat situ jugak dikerjakan oleh penduduk kampung tersebut .
Inilah pengorbanan yang dilakukan oleh seorang pemuda . seorang pemuda bernama Habib an-Najar .
Kalau kita bukak ayat seterusnya ,
dah mati pun Allah letak kata-kata an-Najar ni dalam al-quran .

Subhanallah , mulianya sifat Habib an-Najar , dah mati pun an-Najar teringat lagi kat kaum-kaum yang dah bunuh dia .
Wallahu'alam .