Wednesday, January 27, 2010

Sains didalam Quran


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad



Alhamdulillah , dah lama ya saya tak update blog surau ni ,...
harini saya nak minta izin dari bloggers semua..saya nak lari sedikit dari isu di surau..
kita masuk topik Sains didalam Alquran..
Inilah dia sedikit sebanyak Sains dalam Al-Quran yang saya petik dari kitab SEDIKIT MENGENAI QURAN yang diterbitkan oleh Unit Pendidikan Islam Jabatan Pendidikan Perak

Kehidupan Di Cakerawala

Firman Tuhan yang bermaksud,
"Dan di antara keterangan-keterangan Tuhan itu ialah terciptanya langit dan bumi dan makhluk hidup yang bertaburan di dalamnya, dan Tuhan itu Maha Kuasa mengumpulkan semuanya manakala dikehendaki".

( surah As-Syura Ayat 29 )



Kemungkinan Menjelajah Cakerawala

Firman Allah yang bermaksud,
"Wahai Jin dan manusia , jika kamu berupaya menembusi langit dan kamu dipersilakan,kamu tidak akan sanggup menembusinya melainkan dengan kekuasaan".

( Surah Ar Rahman Ayat 33 )

Allah dah terangkan kepada kita dah... Kalau kita nak jadi angkasawan ...kita kena pakai roket dan sedikit alat pernafasan...
Nabi Muhammad lain... Nabi Muhammad mendapat bantuan besar dari Allah dengan menaiki Buraq...
Ingat semua ... Nabi Muhammad adalah Angkasawan pertama DUNIA yang berjaya naik ke SYURGA ....





Gerakan Matahari dan Bulan

Firman Tuhan yang bermaksud,
"Dan matahari itu beredar mengikut ketetapan,itulah ukuran dari Tuhan yang Maha Kuasa dan Mengetahui."

"Dan bulan itu telah kami tentukan tempatnya sampai kembali seperti mayang yang telah tua.Matahari tidak sepatutnya mengejar bulan dan malam tidak sepatutnya mendahului siang,masing-masing berjalan di dalam peredarannya".

( Surah Yasin Ayat 38-40 )



Kuasa Elektrik

Firman Allah dengan maksudnya,
"Tidakkah engkau tahu bahawa Tuhan menghalau awan dan kemudian dikumpulkannya lalu menjadi satu tumpukan, engkau lihat hujan keluar dari celah-celahnya".

( Surah An-Nur Ayat 43 )

"Tuhan memperlihatkan kilat kepada kamu,menimbulkan ketakutan dan pengharapan".

( Surah Ar-Raad Ayat 12 )




Anak dalam Kandungan Ibu

Firman Allah yang bermaksud,
"kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah dan dari segumpal darah kami jadikan segumpal daging dan dari segumpal daging kami jadikan belulang kemudian tulang belulang itu kami tutup dengan danging sesudah itu kami jadikan makhluk yang lain.Maha berkat Tuhan pencipta yang Maha Baik".

( Surah Al-Mukminun Ayat 14 )

"Apakah manusia mengaku bahawa mereka dibiarkan begitu sahaja ,bukankah dahulu berasal dari setitik air mani yang ditumpahkan kemudian itu menjadi segumpal darah dan Tuhan menciptakan bentuknya dan menyempurnakan kejadiannya , dan dijadikan oleh Allah dua jenis,laki-laki dan perempuan".

( Surah Qiamat Ayat 36 )



Pemecahan Atom

Firman Allah di dalam AlQuran yang bermaksud ,
"Tiada tersembunyi barang seberat zarah (atom) di langit dan di bumi tidak ada labih kecil atau yang lebih besar dari itu,tetapi semuanya ada di dalam kitab yang terang",

( Surah Sabak Ayat 3 )



Air Hujan

Allah berfirman didalam Al-Quran yang bermaksud,
"Dan engkau lihat bumi itu kering,tetapi apabila kami turunkan diatasnya hujan,ia bergerak dan menumbuhkan segala macam tanaman indah permai".

( Surah Al-Hajj Ayat 5 )



"Dan kami jadikan daripada air semua benda hidup".

( Surah Anbia Ayat 30 )




Dasar Lautan

Firman Allah dengan maksud,
"Dibiarkan mengalir kedua lautan itu bertemu satu sama lain,antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui, yang manakah dari kurniaan Tuhan yang hendak kamu dustakan dari keduanya keluar mutiara kecil dan besar".

( Surah Ar-Rahman Ayat 19-22 )


Tumbuh-Tumbuhan

Firman Allah dengan maksud,
"Tanam-tanaman dan pohon-pohon keduanya tunduk kepada Tuhan, dan bumi dibuat untuk makhluk, disitu ada buah-buahan, pohon kurma yang bercabang dan tanaman yang berbiji mempunyai daun-daun dan berbunga harum".

(Surah Ar-Rahman Ayat 10-12 )



Binatang

Allah berfirman di dalam Al Quran yang bermaksud,
"Tuhan telah menciptakan setiap binatang daripada air dan diantaranya berjalan di atas perutnya , di antaranya berjalan dengan kedua kakinya dan di antaranya berjalan dengan empat kaki,Tuhan menciptakan apa yang dikehendakinya.Sesungguhnya Tuhan itu berkuasa tiap-tiap sesuatu".

( Surah An-Nur Ayat 45 )


Astronomi

Firman Allah yang bermaksud,
"Dan kami jadikan langit itu atap yang dijaga sedang mereka tiada memperhatikan keterangan-keterangan yang ada disana dan Tuhan yang mencipta siang dan malam ,matahari dan bulan ,semuanya terkawal ,bergerak terus di dalam lingkaran peredarannya".

( Surah Al-Anbiya Ayat 32-33 )


"Dan Tuhan yang menjadikan bintang buat kamu supaya kamu dapat mengetahui jalan di masa kegelapan di daratan dan dilautan ,Sesungguhnya telah kami jelaskan keterangan untuk kaum yang mengetahui".

( Surah An-Am Ayat 97 )


Wallahualam...

No comments: