Monday, June 14, 2010

Nama 25 Rasul ; dalam Inskripsi Yahudi ???

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Anda semua tahukan rukun iman ke 4 ??? Apa dia ? apa ? tak jelas ? membayar zakat !??? membayar zakat rukun Islam ke 4 bukan rukun iman ke 4....haha..saja je nak test IQ readers semua..Harini , entri saya simple ...fasal nama 25 rasul ...Eh , fasal nama je ? kitorang kan dah tahu nama 25 Rasul ..dengar lah dulu...maksud saya fasal nama 25 rasul dalam kitab Yahudi ...



Sebutan Arab____Sebutan Yahudi
___________________________

01 . Adam ---------> Adam

02 . Idris ---------> Enoch

03 . Nuh ----------> Noah

04 . Hud ----------> Eber

05 . Saleh ---------> Shelah

06 . Ibrahim -----> Abraham

07 . Lut ------------> Lot

08 . Ismail --------> Ishmael

09 . Ishak ---------> Isaac

10 . Yaakob ------> Jaacob

11 . Yusuf ----------> Joseph

12 . Ayub ----------> Job

13 . Shuib --------- > Jethro

14 . Musa ----------> Moses

15 . Harun ---------> Aoran

16 . Zulkifili ------> Ezekiel

17 . Daud ---------> David

18 . Sulaiman ------> Solomon

19 . Ilyas ----------> Elijah

20 . Ilyasa --------> Elisha

21 . Yunus --------> Jonah

22 . Zakaria -----> Zechariah

23 . Yahya ---------> John the Baptist

24 . Isa ------------> Jesus

25 . Muhammad ---> Muhammad


Apamacam ? Lidah korang terbelit tak sebut nama Nabi dalam bahasa Yahudi ni ? kalau ye , sila ke Hospital dengan segera...haha

2 comments:

ansarz said...

dan dlm bible jgak gunakan nama yg sama, btul x?

محمد عرفان بن عبدالراني said...

Qola ;

Salam Ansarz , wallahu'alam , tak pernah bukak bible lagi . hehe