Tuesday, June 29, 2010

Islam bukan Agama Logikal


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad





Apakah kamu beriman ???

Apakah kamu Islam ???
Apakah kamu Umat Islam yang Beriman ???

Jika ya jawapan kamu ...
Apakah kamu akan mengiyakan fakta berkenaan Isra' Mikraj ?
Peristiwa Nabi pergi menghadap Allah di Sidratul Muntaha ....

Percayakah kamu bahawa Nabi Muhammad lah "angkasawan" pertama yang berjaya menjelajah sampai ke syurga ?

Jika kamu Islam..logik atau tidak logik apa yang disandarkan Nabi SAW , kamu mesti percaya seyakin yakinnya .

" Asyhaduanna muhammadar rasulullah..." ...apakah Tafsir nya ?
Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah...? itu maksudnya..saya tanya tafsir ayat ini ... Tafsir kepada ayat ini ialah.... Aku percaya seyakin yakinnya apa yang dibawa oleh Muhammad itu sama ada melalui percakapan atau perbuatan atau lain lain .


Jadi kalau Nabi Muhammad kata baginda di Israk mikrajkan dalam masa satu hari ...Adakah anda percaya ?
Kalau nak ikut logik lah..jarak Makkah dengan Palestin tu jauhnya ..pergh... 2 bulan pergi balik . Zaman dulu bukannya ada Ferrari ataupun Porshe ...dulu pakai unta ...

Bila Nabi ceritakan peristiwa dia diisrak mikrajkan dalam satu hari , tergelak bahak Penduduk kampung .. Abu Jahal dengan niat nak bagi jatuh air muka memanggil Abu Bakar As-Siddiq .Sepertimana kita tahu.. Abu Jahal bertanya ; apakah kamu percaya wahai Abu Bakar tentang hal Muhammad diisrak mikrajkan ? Maka Abu Bakara berkata ; Kalau ada yang lebih pelik dari hal ini pun aku tetap percaya ....

Subhanallah...

Korang agak agak lah..boleh percaya tak Nabi diisrak mikrajkan dalam masa satu hari ? Angkasawan dunia nak sampai ke luar bumi pun lama ...Inikan pulak Nabi Muhammad yang zamannya tidak berteknologi...

Saya nak kaitkan dengan Tajuk Entri ni ..

Korang pernah makan tupai ? pernah ?uish..sodap kan ? Bawak bawak lah bertaubat ..tupai tu haram oiii... Apasal haram ? tupai pengotor ke ? Tidak bukan ? Tupai makan buah dipokok sahaja ..tak makan buah yang jatuh dari pokok . . .

Itik Nila pulak macammana ??? Itik Nila boleh makan tak ? Kalau itik Nila tak makan macam mana dia nak hidup ? betul tak ? Haha.. Itik Nila ni halal dimakan ..Akan tetapi ..kalau nak dibandingkan Itik Nila dengan Tupai..Itik Nila ni uishh..takpayah nak cerita ...pengotor yang teramat sangat . Siap boleh berenang dalam najis orang...Tapi bila itik tu dibuat panggang..ya Allah..sodapnya.tak terkata..haha


itu berkenaan makan ...

ok , kedua ...
Kenapa bila kita berwuduk lepastu kita terkentut..wajib tak ambik wuduk ? Wajib .........Habis tuh kenapa kita hanya berwuduk tapi tak basuh punggung kita ? yang menyebabkan batal , punggung kita tapi kenapa perlu basuh muka ? tangan , kaki dan lain lain ? pelik ? ya memang pelik..tapi itulah yang perlu kita patuhi..Syariat Nabi ..


Ok , ok ...berbalik kepada peristiwa Israk Mikraj ...

Kita ambil contoh yang ketiga pula ,

Kita ada hal 2 hari meeting di Indonesia ...kita pun bungkus lah beg..tengah tengah lipat kain tu ..seekor semut pun terlipat sekali dalam lipatan kain ...dari Shah Alam pergi la ke KLIA ...lebih kurang 40 minit insyaallah sampai...nak tanya ..Kalau ikut logik..seekor semut mampu tak sampai ke KLIA dalam masa 4o minit ? tak mampu bukan ..tapi semut ni tadi dah sampai ke KLIA dalam masa 40 minit sahaja ! mengkagumkan..Kalau nak diikutkan logik 100 tahun pun belum tentu semut Shah Alam boleh sampai KLIA . Lepas sampai di Indonesia , Kita pun bukak beg tu , ambil kot yang terlipat tuh ,..terjatuhlah semut , terjumpa dengan semut lain..Kita pulak pi Meeting..

Semut Shah Alam : Eh , aku kat mana ni , tadi kat rumah Tuan aku ...ni jadi lain pulak ...Eh ada semut lain la..baik tanya dia ...Bang semut , bang semut..kita kat mana ni ?

Semut Indonesia : Oh ,ya pak..kita ini di Indonesia ..

Semut Shah Alam : Apa ? Mana mungkin? tadi aku kat Shah Alam ..

Semut Indonesia : Waduh waduh ...gawatnya cakap sama ini semut tua.. Kita di Indonesia..Loh kalau enggak percaya ..loh boleh lihat papan tanda di gedung gedung sekeliling kita ini ...

" HOTEL YOGJOKARTA " ...

Semut Shah Alam : Apa in ? Ngapa in gua bisa berbicara bahasa Indonesia ? Ni mesti sebab aku selalu tengok cerita Indon kat TV Tuan rumah aku...kalau tak..habis aku...


Akibat ketakutan , Semut Shah Alam kembali duduk dalam beg . Bila Kita habis meeting , kita balik Shah Alam...kita bukak Beg..

Semut Shah Alam : IM FREE!!!
Anak Semut : oh ayahku , kemana kau menghilang 2 , 3 hari ni ?
Semut Shah Alam : Ayah pergi ke Indonesia .
Anak Semut : ahaha...ayah jangan buat lawak lah..Ayah dah tua...nak jalan dari seksyen 18 hingga ke 19 tu pun dah boleh arwah dah .

Amacam ? lebih kurang sama tak dengan kisah Nabi Muhammad ni ? Kenapa kamu tidak percaya peristiwa Israk Mikraj ? Nabi Muhammad bukannya naik Kancil...Nabi Muhammad naik Buraq...kepak buraq kiri kanan panjangnya ....perghhhhh..tak terkata...cukup panjang ..lajunya ? ferrari pun tak dapat kejar..


Maka , fikir fikirkan lah wahai hamba Yang beriman ...


Ingat tuh..tak semua benda dalam Islam berdasarkan logikal ..contoh last..Saya budak Hots , tapi kenapa tak ada Aweks ???haha

1 comment:

فا مى said...
This comment has been removed by the author.