Thursday, August 26, 2010

Islam itu budaya nya Nasihat Menasihati....


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad





" kau jangan buat ni , berdosa lah..."


" kau tak patut buat benda macam ni , benda ni tak betul "

" jangan!!!! "

" Benda ni kan salah ? kenapa kau nak buat ? "

" Aku tak selesa lah kau buat perkara macam ni ...tolonglah jangan buat... "



mungkin inilah antara tegahan yang seringkali diluahkan oleh kita ...tetapi ???

ya , kemungkinan tiada reaksi.. macam ni lah kawan kawan , kita sebagai umat Islam ditugaskan untuk berlaku jujur dalam menangani sesebuah masalah ;


" Wahai orang yang beriman , bertaqwalah kamu kepada Allah SWT ; dan hendaklah kamu bersama sama orang yang benar ( jujur ) . "

( surah At Tawbah : 119 )




Sebuah hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim , daripada Ibnu Mas'ud , Nabi SAW bersabda ;

" Sesungguhnya benar ( jujur ) itu membawa kepada kebaikan dan sesungguhnya kebaikan itu membawa ke syurga . Seseorang itu akan selalu bertindak benar ( jujur ) sehingga orang yang sangat benar ( jujur ) . Dan sesungguhnya dusta itu membawa kepada kejahatan itu memabawa ke neraka . Seseorang itu akan selalu berdusta sehingga ia ditulis di sisi Allah Taala sebagai pendusta . "


Allah berfirman lagi ;

"Dan katakanlah , " bekerjalah kamu , maka Allah akan melihat pekerjaanmu , begitu juga rasul-Nya dan orang mukmin dan kamu akan dikembalikan kepada ( Allah ) yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata , lalu diberitakan kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan ."

( Surah at Tawbah : 105 )



Allah SWT berfirman ;

" Orang kafir daripada Bani Israel sudah dilaknati melalui lisan Daud dan Isa putera Maryam . Yang demikian itu disebabkan mereka derhaka dan selalu melampai batas . Mereaka satu sama lain selalu tidak melarang tindakan mungkar yang mereka buat . Sesungguhnya amat buruklah apa yang selalu mereka buat . "

( Surah Maidah : 78 hingga 79 )


Hadith Rasulullah SAW ;

" Tidak sempurna iman salah seorang daripada kamu sehingga dia mengasihani saudaranya ( yakni saudara seagama ) sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri . "


Justeru , kita sebagai umat Islam sepatutnya ada perasaan berlaku jujur ...

mungkin nanti orang yang ditegur akan berkata ;

" jangan suka jaga tepi kain orang lain . Kalau nak jaga sangat , jaga kat Nagoya.."

" hey bro , kubur masing masing ..."


pedulikanlah apa yang dibalas wahai kawanku.. kita disuruh untuk menyampaikan bukan untuk merubah seseorang itu .

" Biar manusia benci kita tapi jangan Allah yang benci ,...kerna jika manusia bencikan kita hanya didunia kita merana ..tetapi kalau Allah yang benci kita..dunia akhirat kita tidak bahagia..."


Lagi satu , kalau boleh kita nasihat dia bukan atas dasar hubungan rapat tetapi atas dasar agama .



Sebagaimana hadith riwayat Abu Ruqayyah Tamim Bin Aus ad Daary , bahawasanya Rasulullah SAW bersabda ;

" Agama itu adalah nasihat "

Sekiranya budaya nasihat menasihati dan amar ma'ruf nahi mungkar tidak dijalankan , dibimbangi akan meruntuhkan sesebuah badan atau syarikat yang dinaunginya .


Sebelum saya tutup entri saya ...

Jika setelah kamu bagi nasihat , inilah balasan nya ;

" jangan jaga tepi kain orang " .

maka , jawablah ;

" wahai "Ahli syurga Firdaus" , jika begitu ..sewaktu kau meninggal nanti ...kau pergilah tanam diri sendiri di kubur ...ketahuilah sahabatku ..Orang yang takkabbur pasti lebur ! "


Oh ya...kawan - kawan kita perlu ingat..

kita perlu bersangka baik terhadap kawan kawan kita ..sentiasalah bersangka baik ..tak kira dimana juga anda berada...

paling penting , doakan lah kesejahteraan dan hidayah untuk Hamba Allah ini..

sekadar itu sahaja pena menulis , ( walaupun saya tulis pakai lap top. )

berharap , entri yang sedikit ini menjadi amalan sehingga ke akhir hayat dunia ...


Wallahualam bissawab ,
Kerna Allah saya menjawab .

2 comments:

Fakeh said...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan fahamlah kita tentang hakikat bangsa ini. Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal musuh dalam selimut yang mencari peluang dan ruang untuk mengkhianati bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA

Blog Surau Al Amin Shah Alam Seksyen 18 بلوڬ سوراوالأمين شاه عالم سيكشن ١٨ said...

Salam..

ok .jazakallah ..syukran komen ..

biasalah ..dunia nak kiamat dah .. macam2 hal berlaku ...