Thursday, October 14, 2010

Kisah "BUDAK" Hitam

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad




Hari ini , saya nak ceritakan kisah seorang Sohabat berkulit Hitam , kalau fenomena masyarat di Malaysia , asal coklat gelap je ...panggil Hitam .

Suatu hari Orang Sudan berkata ; kalau di Malaysia orang kulit coklat gelap dah digelar hitam , kami disini apa orang Malaysia akan berkata ? Hitam legam ?


Aswadi , seorang Sohabat nabi , mahu berkahwin ..tetapi semua yang dipinang .. orang asyik cancel je . Yelah , sebab dia "HITAM" ...

Jadi , dia mengadu lah perkara ni kepada Rasulullah SAW ,

Rasulullah SAW masuk kedalam masjid bersama Aswadi .. melihat orang orang didalam masjid ..

Jemaah kemudian berkata ; habislah aku , aku ada anak dara... tak lama nanti , aku punya menantu warna hitamlah .

Masing- masing tidak menyukai jika bermenantukan Aswadi ..sebab ..Aswadi hitam legam ..sesuai dengan namanya .


Rasulullah SAW kemudian menyuruh Aswadi ke rumah polan bin polan ..." Aswadi , kau cakap dengan polan bin polan , aku suruh engkau meninang anak nya . "

Aswadi pun pergi lah ke rumah tersebut .. dah sampai .. Aswadi lihat .. ramai pembesar sedang berbual dengan Hamba Allah tersebut ..

"Apakah hajat engkau wahai Aswadi .."

Aswadi terdiam .. "nak bagitau ke taknak .. aku tau Rasulullah yang rekomenkan kat aku ..tetapi .. aku risau aku dapat maki ...atau lebih teruk lagi .."kaki"... ," hati Aswadi berbisik .

" Aswadi ? apakah hajat engkau "

" Rasulullah suruh saya meminang anak dara tuan .."

"Apa dia ?"

" Rasulullah suruh saya meminang anak dara tuan .."

"oh, kau tunggu luar kejap . "

Aswadi lega .. ingat kan Hamba Allah nak ambil "buku pendaftaran" , kira on la .. rupanya ..Hamba Allah tu keluar ..bawak kayu..

"sudahlah hitam , nak kahwin dengan anak aku yang putih , sini kau ..aku belasah "

terkejut si Aswadi , lari dia lintang pukang ...

"Ayah ...nanti dulu.." si anak dara menyampuk .

" Bukankah Aswadi datang hasil rekomen dari Rasulullah ,.. saya redo dia kahwin dengan saya .. taat dengan Allah dan Rasul .. mengingkari Allah dan Rasul dikira durhaka ."

Hamba Allah ni tersedar , dia nak cari Aswadi , nak mintak maaf .

dah jumpa Aswadi lelah kat bawah pokok .. ditegur Aswadi .. lari lagi 100 meter Aswadi ...Aswadi fikir Hamba Allah ni nak belasah dia lagi .


Hamba Allah ni pun pergi la berjumpa Rasulullah . Diceritakan masalahnya yang berlaku antara dia dan Aswadi ...

dipendekkan cerita .. kira on la .. jadi la maknanya .. kemudian , Rasulullah suruh Aswadi mintak duit dengan Saidina Uthman , Abdul Rahman Bin Auf dan sohabat yang lain untuk duit kahwin

Cukup 10 000 dinar ,.. Aswadi pergi lah pilih barang barang kahwin untuk dibeli ..
tiba tiba .. dengar seruan peperangan .. Aswadi letak balik barang barang kahwin beli lah pulak perkakas peperangan termasuk kuda . Siap dengan pelindung kepala lagi ..

Cuba kita , nak kahwin ni .. tiba tiba ada orang offer pergi haji .. kita tetap nak kahwin jugak.haha

sudah tu , Aswadi pergi berperang dengan tangkas ..Sohabat sohabat lain hairan ..

" siapa tu ? "

Sohabat tak tahu siapa tu sebab Aswadi pakai pelindung kepala ...

ditakdirkan Allah , Aswadi syahid .. terbukak pelindung kepala tu. Ramai orang terkejut habis.

Saat Aswadi dijinjing ke kubur.. kelihatan Rasulullah sekejap pandang ke kiri sekejap ke kanan ..

Sudah selesai majlis perpisahan tersebut ..

Para Sohabat bertanya , " Ya Rasulullah , kenapa Rasulullah sekejap tadi pandang ke kiri pandang ke kanan . "

Rasulullah SAW bersabda ;

" Seandainya engkau nampak apa yang aku nampak ..engkau juga akan lakukan sebegitu ..
begitu ramai bidadari syurga yang ingin merebut Aswadi ..sehinggakan terselak kain Bidadari itu ternampaklah pehanya . "

Subhanallah ... Aswadi si Hitam , yang sukar mencari pasangan didunia mendapat bidadari berduyun duyun ..


Wallahu'alam

No comments: