Wednesday, November 10, 2010

Nama - Nama dalam Islam


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Hadiah mana yang kita dapat tapi orang lain yang guna ?

ya , nama .

Ada bermacam macam makneka nama dalam dunia ini . Khusus kepada manusia yang muslim .


Ada diantara kita yang namanya diambil dari gelaran yang diberikan kepada tokoh - tokoh Islam yang dibangsakan atau dirujukkan kepada keturunan keluarganya, atau kepada bandar iaitu tempat lahirnya atau dinisbahkan kepaa pekerjaannya . Sebagai contoh ;

i . Al-Bukhari yang dinisbahkan kepada bandar Bukhara di Asia Tengah ( jajahan Soviet Union) .
Nama sebenarnya ialah Muhammad bin Ismail Bin Ibrahim .

ii . Al-Syafie yang dinisbahkan kepada keturunan keluarganya . Nama sebenarnya ialah Muhammad Bin Idris Bin Abbas Bin Uthman Bin Syafie .

iii . Al-Ghazali yang dinisbahkan kepada pekerjaan menenun bulu oleh bapanya . Namanya yang lengkap ialah Muhammad Bin Muhammad Bin Ahmad .


Nama Nur pula yang bererti Cahaya boleh diletakkan dengan nama yang lain tak kira anak itu berjantina lelaki atau perempuan , seperti ;

Nurul Islam , Nuruddin , Nurul Huda , Nurul Shafiq , Nurul Jannah dan lain - lain .


Nama Abu atau Ummu seperti yang terdapat pada Abu Bakar atau Ummu Aiman dan sebagainya adalah merujuk kepada nama timangan . Adalah menjadi satu kebiasaan bagi orang orang arab memberi nama timangan kepada seseorang dengan tujuan sama ada memberi penghormatan dan sanjungan kepadanya , supaya tidak terkeliru dengan orang lain .

Nama sebenar Abu Bakar semestinya ialah Abdullah Bin Uthman . Nama sebenar Abu Hurairah ( Bapa si Kucing ) ialah Abdul Rahman Bin Sakhar . Rasulullah sendiri ada pelbagai nama , antaranya Abu Qasim .

Pada kebiasaannya , nama gelaran dibubuh dengan perkataan Abu diawal anak lelaki yang sulung dan pada anak perempuan pula Ummu yang bererti ibu kepada .


Boleh tak letak nama anak dengan nama Malaikat ? kan takda maksud nama malaikat tu .
Eh , ada lah , semua nama malaikat itu bererti Hamba Allah .
adapun , hukum meletak nama Malaikat sebagai nama anak hukumnya makruh .


Adapun , sesetengah Tok 'Alim menyatakan ambil nama dari al-Quran adalah baik , tapi agak - agak lah . Kita suka nama Firdaus dan Ainun . Kita gabung dua - dua . Firdaus kita ambil Fir manakala Ain'un kita ambil 'un . Jadinya ? Fir'un . Firaun ??? Bercakap mengenai Firaun , nama lain beliau ialah Abu Murrah .


Wallahualam .

No comments: