Wednesday, December 1, 2010

Ummu Salamah : Tiada Lelaki sebaik Abu Salamah !

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad

Ummu Salamah berkata ;

" Ketika Abu Salamah meninggal dunia , aku sering bertanya kepada diriku sendiri , orang Islam manakah yang lebih baik daripada Abu Salamah . Dialah orang yang pertama hijrah kepada Rasulullah SAW . Pertanyaan itu sering aku mengulanginya lalu Allah menggantikan untukku Rasulullah SAW sendiri . "

Ummu Salamah berkata ;

" Baginda SAW mengutuskan Hatib Bin Balta'ah untuk melamarku bagi dirinya sendiri . Lalu Ummu Salamah berkata lagi ; Aku sudah mempunyai seorang anak perempuan dan aku seorang wanita yang kuat cemburu ."

Jawab Baginda SAW ; " Mengenai anak perempuannya kita doakan segala keperluannya dan aku mendoakan semoga Allah SWT hilangkan rasa cemburunya itu . "

Berdasarkan kefahaman hadis ini , balasan Allah SWT atas kesabaran Ummu Salamah yang diuji dengan kematian suaminya Abu Salamah , ialah beliau dikahwinkan oleh Rasulullah SAW .

Wallahu'alam

No comments: