Thursday, January 13, 2011

Al-Quran Al-Hakim


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Kita kalau diberi peluang berborak dengan Maher Zain . Tapi tak pandai bercakap dalam bahasa "omputih" . Rugi tak ? Ingat senang ke nak berborak dengan dia ? Jiran dia pun belum tentu dapat berborak dengan dia disebabkan masa dia yang agak padat .

Kalau reader baca topik entri saya .

Apa agak - agaknya yang reader pikirkan ?
Yep , pandai anda meneka . Jap , jap .. apa yang anda teka ? haha



Al-quranil Hakim . Mengapa Allah panggil dengan nama sebegitu ?


ya , tak lain tak bukan . Al-quran , kalam Allah yang hebat ! Sesuai dipraktikan setiap zaman .

" Jika mahu berkata - kata dengan Allah , aqimussolah ! tunaikan solat !
Jika kamu mahu Allah berkata kata dengan kamu , recite , read the qoran ! baca al-quran . Iqra' ! "

Jadinya , apa yang hebat nya dengan al-quran al-hakim ?
Reader , ada beza tau antara . cerdik , pandai atau bijak ( al-hakim ) .

Apa makna cerdik ?
Cerdik , iaitulah tahu ambil peluang .
Kita lagi 2 saat nak bang magrib . baru kita datang kat surau nak berbuka .
Tak payah lah nak tolong masak masak ke apa ke .
Tinggal nak mencekik je .

inilah cerdik . Tahu ambil peluang .


Pandai apa pulak ?


Pandai ialah mengetahui , ada ilmu .
Orang yang ada ilmu tak semestinya bijak . Kena paham tu . Orang yang sambung belajar jadi peguam , atau apa apa jawatan . Tu kira pandai la . Tapi sepandai pandai dia , dia pi ikut Ayah Pin .

Pandai tapi tak al-hakim .
Ayah Pin tu dah confirm sesat . Antara 55 ajaran yang difatwakan sesat oleh jakim . yang kita pi ikut pasai apa . Pandai pandai !


Bijak , mampu menyelesaikan masalah . Sebab tu Peguam kita panggil Tuan Hakim . Kita tak panggil lain . Penyakit puan jauh sekali :D



Contoh satu soalan yang dikemukan ;


Ustaz , ada tak "bumi" lain , selain bumi ?


Reader boleh bukak sendiri siBijak kita ni .



Dan sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai jalan) penghidupan (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.

( Surah Al-A'raf ayat 10 )

Dah tak boleh tukar . Allah tetapkan kita duduk diBumi . diBumi je .

No way to go .

Apa lagi yang kita nak . Baik , kalau rasa macam kurang puas hati , saya tambah lagi ,

Sampai sekarang orang dok kaji , macam mana mayat Firaun tu masih kekal dan tak rosak . Apa kah rahsianya ? apakah bahan awetnya ?

Allah dah jawab dah dalam firman nya ;

" Maka hari ini , kami biarkan engkau ( hai Firaun ) terlepas dengan badanmu , ( yang tidak bernyawa , daripada ditelan laut ) , untuk menjadi tanda-tanda orang dibelakangmu ( supaya mereka mengambil iktibar ) . Dan ingatlah , sesungguhnya kebanyakan manusia lalai daripada ( memerhati dan memikirkan ) tanda-tanda kekuasaan Kami . "

( Surah Yunus ayat 92 )


Al-Quran ni hebat . Tapi kalau kita hanya letak dialmari menjadi ''suci dalam debu" , amatlah merugikan .

Kita beli kamera . Paling canggih . Entah berapa megapixel tu . Kalau tangkap gambar , boleh nampak makhluk halus tengah peace . Kita pun beli . Beli , beli tapi tak pakai kamera sebab takut . Ada fungsi tak kamera tu ? tak ada bukan .

Serupa dengan al-Quran . al-Quran dah hebat , tapi kita tak guna . Ya , kita orang yang tak guna . hehe

Bak lagu analisa oleh Shoutul Amal .

" Quran dibaca tiada penghayatan , intipatinya tak di'amalkan..Analisa , analisa , adakah iman sempurna "

apapun , muhasabah diri ...Siapa diri kita ~

2 comments:

Anonymous said...

jazakallah

Muhammad Irfan ; Ibnu Rani said...

Qola ; Jazakallah ziarah :)