Friday, January 21, 2011

Rokok lagi !



Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad





Alhamdulillah , saya nak share sikit cerita . Baru - baru ni , saya didatangi dengan seorang hamba Allah yang mengadu tak boleh berhenti merokok .

" Tolong aku , aku nak berhenti merokok , tolong aku . Tolong doakan aku . "

Errmmm , Alhamdulillah sekali lagi , ada keinsafan dalam diri insan ini untuk berubah ... saya tak ada masalah untuk doakan untuk kamu , bahkan untuk semua perokok tapi apa guna kalau saya berdoa tapi korang masih tidak mahu berganjak sendiri dari tompok yang lama .

Cuma , cuma ni la yang saya nak terangkan .

Macam saya kata , dah banyak kali saya sebutkan ,
untuk menjadi muslim yang mukmin ,

mesti ada 3 ,

apa dia 3 tu ?

1 . Ilmu .

2 . Yaqin .
3 . Amal .


Sekarang ni , kes hamba Allah yang merokok ni , kenapa susah nak berhenti . Nak mengamalkan budaya yang sihat . Tak tahu ke merokok tu haram ? Tahu dah .

Sebab apa kes macam ni boleh berlaku ?

Kita kurang yaqin dengan dosa pahala . Kalau kita yaqin sebenar benar yaqin . Inshaallah , benda ni boleh dielakkan . Masalah ni boleh diselesaikan .

Berapa ramai kita lihat , Ustaz - ustaz , imam - imam merokok . Bagaimana mahu memimpin para ma'mum sedangkan diri sendiri pun tidak terpimpin .

Sedangkan Fatwa Kebangsaan Malaysia 1995 kalau tak silap la telahpun mengharamkan rokok !

Antara kandungan yang terbaru rokok yang dijumpai oleh Profeser Sydney , Simon Chapmon ialah darah khinzir . wow ! Masih nak memakruhkan lagi ?
Bukankah daging khinzir itu haram dimakan ?

Nak hisap yang makruh , hisaplah rokok daun . Lagipun , hargapun murah .

Mereka yang merokok ni pun , saya paham , ada nawaitu untuk berhenti . Tetapi , apakala nafsu menjadi Tuhan , mereka terumbang ambing dalam kegelapan duniawi .

Maka , benarlah kata - kata Nabi Allah Sulaiman A.S ;

" Menjaga nafsu itu lebih sulit daripada membina sebuah kota ."

ni bukan Haji Leman sebut , Nabi Sulaiman yang sebut .


Saya nasihatkan dia , kalau sungguh kau nak berhenti , alhamdulillah , silakan .

Saya nasihatkan dia , kau jangan rapat dan lepak sangat dengan kawan - kawan kau yang berperangai negatif !

Cuba korang menguap , antara orang sekeliling kau pasti aku TERmenguap sekali . Wallahu'alam , Myth Buster kata benda ni palsu .

Kalau betul , Alhamdulillah , kalau salah pun alhamdulillah .

Makna kata , bila kawan kita buat jahat , kita pun pasti "nak try lah" .

Kebetulan , hamba Allah yang mengadu masalah ni pun berstatus remaja yang darahnya masih panassss dengan sifat ingin mencuba .

Kalau cara begini tak berjaya , kita ada alternatif lain .

Sekarang ni , ubat-ubatan banyak boleh membantu kita mengurangkan kita ghairah kepada rokok . Makan lah niQuitin .

" ustaz , niQuitin ni sesetengah orang kata ada unsur dadah . Bila makan satu nak lagi . Harga pun mahal "

Dadah pulak , macam macam hal lah .

Ok , kalau cara tu pon tak boleh ,

Saidina Umar ketika dilanda musibah kemarau , tak ada makanan , apa yang beliau buat ?


Saya bagitau ni , dan saya rasa , kita semua patut cuba ..

Apa yang Saidina Umar buat bila lapar tak ada makanan ?

Ikat perut .

simple but berguna dunia akhirat .

Kalau itu pun tak jalan , boleh jalan la . haha . Kalau tak boleh jalan cara tu ,

PUASA ! hanya puasalah mampu mengekang nafsu kita .

Kalau tu pon tak boleh , " there is no alasan tu change " .

Cuba , inshaallah Allah akan membantu perjuangan anda . Niat kena betul , kerana Allah bukan kerana yang lain .

Wallahu'alam bissawab .

No comments: