Tuesday, August 30, 2011

Petua Mengelak Jin

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Ramai jugak yang nak tau , ada tak cara supaya kita tak diganggu oleh makhluq - makhluq yang agak halus dan comel ni . Jadi saya akan kongsikan sedikit lah . Apa yang terbatas di benak pikiran saya .

1 . Menyebut nama Allah ketika ditempat gelap , misalannya dibawah tangga atau lorong-lorong gelap . Lorong haji Taib tak da kena mengena . Kat situ banyak kekasih gelap bukan tempat gelap .

Katakan lah , masa kita rilek je meneran dalam tandas , tiba-tiba blackout . Jangan pulak kita sebut nama Allah dalam tandas .

Kena faham jugak , ada beza tandas dan bilik air .

Tandas ialah tempat dimana kita membuang sisa sisa kumbahan yang agak wangi baunya . huhu . Manakala bilik air , tempat untuk kita mandi . Kalau dalam bilik air tu mengaji la selama mana pun . Tak salah pun . Melainkan bilik air tu dah jadi bilik untuk menakung ''air pancut yang panas '' , maka tak boleh lah sebut nama Allah kat situ .

Begitu jugak situasi bilik air kita yang bercampur dengan tandas . Tak boleh sebut nama Allah kat situ secara lafaz . Kalau dalam hati , silakan .

Tanda-tanda jin pada diri kita ialah , tiba-tiba je bulu roma meremang naik . Jadi , ada sorang hamba Allah ni masa dalam tandas , tiba-tiba je bulu roma tengkuk dia meremang .

Maka , dengan cepat - cepat dia lafazkan , dia baca kalimah basmalah . Tiba-tiba dia teringat , tak boleh lafaz kalimah Allah dalam tandas , maka dia insaf dan dia pun ucap , astaghfirullahal 'azim . Lagi sekali ???


2 . Jangan menyakiti binatang tanpa sebab , misalannya anjing dan kucing . ( Khusus berwarna hitam )

Kadang-kadang kita ni tak pasal-pasal nak cekik binatang . Sebab apa nak cekik ? sebab diorang comel . Ye ke ? yeee ... macam baby baru lahir tu kan , kalau boleh nak cubit , tangan tu pusing sampai 360 darjah .

Macam tu jugak dengan saya , saya selalu dibuli disebabkan kecomelan saya . HUHU . ni gurau jea . Jangan marah ye . hehe


3 . Elakkan tidur sendirian , jikalau terpaksa , maka jagalah adab untuk tidur , seperti berwudhuk , berdoa dan sebagainya .

Sebab tu , kalau siapa yang single tu , kahwinlah . Kalau nak kahwin pulak , kena lah cari yang suci bersih keturunannya . Bukan maksud saya , cari yang hot muka takda jerawat .

Maksud saya , cari yang keturunannya , tak pernah ambil saka . atau jin .

Tapi sayang , kita tak .. dah lah memilih jodoh . Lepas tu , terpaksa tidur sengsorang . Nak tidur tu melompat pulak atas katil . Mentang-mentang lah tilam ori berspring . dia terjun atas tilam tu terbang sampai ke siling .


4 . Jangan " memancut " ditempat yang berlubang .

Memancut , apakah itu ? aiseh , buat -buat tanya pulak . yang tu-lah . yang apa lagi .

yang kadang-kadang warna lutsinar , kadang -kadang warna kuning .

Jin tu rileks tengah rehat-rehat dengan anak isteri , kita pi pancut "air panas'' kat tempat berlubang tu . tu habitat dia . Mana lah dia tak hangin semacam . Korang bayangkan lah , dah la kena air panas , hancing pulak tu .

Selalu yang buat macam ni orang lelaki lah . Kalau nak kau ''punya'' bengkak dan tak boleh bersama Isteri , silakan lah buat .

Orang melayu kita , masa nak kencing kat hutan atau tepi jalan raya ( eii , tepi jalan raya pun boleh jadike ??? tak malu ! ) , ada satu ayat yang diungkapkan :

" Datuk , anak cucu tempat kencingggg "

Kalau jin tu bercakap , dia akan balas ,

" Bila masa pulak aku berkahwin dengan nenek kau ? "

Kaedah dah betul , tapi doanya salah . Aiseh ,

ni doa dia , amalkan InsyaAllah .

" Salam sejahtera kepada #Nabi Nuh dalam kalangan penduduk seluruh alam ! "


( Surah as-Saffat ayat 79 )

# atau boleh juga dibaca , ditukarkan dengan nama nabi Sulaiman .


5 . Jangan membunuh ular sewenang wenangnya .

Firaun yang kejam tu pun , bila tangkap Masyitah , ada bicara mahkamah . Kita terus kasi ''lenjun'' ular tu . Silap haribulan , kita yang k.o dulu . Sebab kita kena faham , ada 3 golongan jin :

- jin yang terbang .
- jin yang jenis tak bergerak , dia duduk je kat satu tempat , atau penunggu dan jin yang berpindah randah
- jin yang jenis menyamar menjadi binatang seperti anjing dan ular .

Tanyalah dulu ;

" Kau ni ular ke jin , kalau kau jin , baik kau pergi . Kalau tak , aku bunuh ! "

Kalau kata tak suka cakap dalam bahasa Melayu , cakap dalam bahasa omputih ,

" Are you snake or ginie ? if you ginie , better you go out . If you dont want , i kill you ! "

Kalau rasa-rasa english education korang lemah , apa masalahnya cakap bahasa arob ?

" Hal anta thu'banun aw jin ? "

Sebab ada hadith dari Nabi Muhammad SAW ;

daripada Abi Said al-Khudri , beliau telah mendengar Rasulullah SAW bersabda ;


" Sesungguhnya di Madinah terdapat segolongan jin yang telah memeluk islam . Oleh itu , sesiapa yang melihat ular di dalam rumahnya , halaulah ia keluar sebanyak tiga kali . Jika ia tetap berdegil , bunuhlah kerana dia adalah syaitan . "

( Hadith Riwayat Muslim : 2236 )

Al-Nawawi R.H berkata ;

" Maksud hadith itu ialah , sekiranya ia tidak mahu pergi setelah diperintahkan keluar , sebenarnya ia bukan jin penunggu rumah yang menyerupai ular dan bukan pula jin yang telah memeluk islam . Oleh itu , tidak mengapa kamu membunuhnya dan Allah tidak akan mendatangkan sebarang bahaya ke atas kamu . Berbeza dengan jin penunggu rumah yang menyerupai ular dan jin yang telah memeluk islam . "

( Rujuk Syarah Muslim , jilid 14 ms 236 )


6 . Memakai minyak wangi .

Ini , khas untuk lelaki .

Habis , orang perempuan tak boleh pakai minyak wangi ke ?

Boleh , tapi bukan dengan melampau-lampau sehingga boleh menyebabkan , lelaki pun terbau minyak wangi tu .

'' tapi badan saya semerbak berbau kuat . "

Hilangkan bau tu , bukan sembunyikan bau tu dengan minyak wangi . Ada faham ?

Jin kafir sememangnya tak menyukai bau yang wangi .

Habis , tetiba kalau ada bau kapur barus ? Wallahu'alam , saya tak berani nak cakap siapa tu . Tapi jin memang tak suka bau wangi seperti kasturi .


7 . Menutup aurat bagi kaum perempuan .

Orang perempuan ni kalau tak tutup aurat , bukan sahaja dapat perhatian daripada seorang lelaki . Bahkan dapat perhatian daripada ''seekor lelaki '' .

Hati-hati wahai yang tak suka menutup aurat !!!

Wallahu'alam .

No comments: