Thursday, March 18, 2010

Hukum membalikkan tangan sewaktu Doa Menolok Bala


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,

Allahumma Solli A'la Muhammad



Yusuf Al-Qadrawi


Pernahkah anda terlihat ketika Imam membaca sesuatu doa , telapak tangannya mengadap ke lantai dan tangan nya mengadap ke langit ?


Doa yang dimaksodkan tak lain tak bukan ...Doa Menolak Bala..

persoalannya ..apakah Nabi Muhammad pernah berbuat demikian ???

ada..

Nabi pernah buat membalikkan tangannya ketika berdoa sewaktu Solat minta Hujan..


Nabi minta hujan..sebab sewaktu tu kemarau yang panjang...

Ulama mentafsirkan bahawa kiranya Nabi membalikkan tangannya sewaktu memohon tolak bala ....

jadi ..Ulama bersepakat bahawa SUNAT membalikkan tangan sewaktu memohon tolak bala...

Kita time kenduri dah tak larat nak makan , penanggah nak taruk lagi nasi dalam pinggan kita , tangan kita macam mana ? ha , macam tu la jugak kita dengan Allah .

Nak faham dengan lebih lanjut ?

layan saja video ni...

Ulasan Ustaz Azhar Idrus tentang DOA TOLAK BALA

2 comments:

Syed Azaharul said...

hm.......'
hhhhhhmmmmmmmm

x tau apa2

Blog Surau Al Amin Shah Alam Seksyen 18 بلوڬ سوراوالأمين شاه عالم سيكشن ١٨ said...

Qola ;

satu penghormatan utk aku ..ko da komen blog aku..haha


kau x tau ? nampaknye kita sma2 x tau ...wakaka