Friday, March 19, 2010

Saidina Umar Al-Khattab menangis

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Sebagaimana yang kita tahu , Umar Al Khattab seorang yang tegas dan berani sehingga kan Syaitan takut nak menganggu Umar ...
Namun begitu..Umar amat menyayangi keluarganya...
mari kita hayati Kisah ini...


Diriwayatkan bahawa pada suatu hari , anak Umar bin Al-Khattab pulang dari Sekolah sambil menangis . Ketika ditanya oleh ayahnya , anak itu menjawab "Teman - temanku di sekolah menghitung tampalan bajuku dan mengejekku . Kata mereka lihatlah anak Amirul Mukiminin bajunya bertampal seperti ini ."


Mendengar pengaduan anaknya itu timbullah rasa kasihan dalam hati Umar terhadap anaknya . Oleh sebab itu beliau mengirim sepucuk surat kepada bendahari Negara . meminta agar beliau dipinjamkan wang empat dirham dengan jaminan gajinya bulan depan dipotong .

Maka bendahari mengirimkan surat jawapan yang berbunyi " Wahai Umar , adakah engkau sudah dapat memastikan bahawa engkau akan dapat hidup sampai bulan depan ? Bagaimana kalau engkau mati sebelum membayar hutangmu ? Apa yang akan kamu perbuat terhadap hutangmu kepada Allah ?"

Membaca surat itu maka Umar tersungkur menangis , lalu berkata Umar kepada anaknya " Pergilah engkau wahai anakku ke sekolah sebagaimana biasanya kerana aku tidak dapat memperhitungkan umurku walaupun untuk sejam lagi "


Kalau kita,...sampai pecah anak tekak.."nak jugak!!!" ahaha..betul tak remaja ku???

No comments: