Saturday, May 29, 2010

Nabi Nuh ; Nabi Nuh bertemu Iblis

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Entri kali ni mengisahkan ...benda yang Syaitan akan gunakan untuk menjatuhkan kita sebagai manusia ...so , hayati cerita ni betul betul....



Abdul Farij Ibnul Jauzi meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Umar r.a , ia berkata ; Ketika Nuh a.s menaiki perahu , ia melihat seorang tua yang tidak dikenalinya lalu Nuh a.s bertanya : " Mengapa kamu masuk ? "

Orang tua itu menjawab : " Aku masuk untuk merebut hati para sahabatmu sehingga hati mereka bersamaku dan jasad mereka bersamamu ."

Kemudian Nuh berkata kepadanya : "Keluarlah wahai musuh Allah!"

Iblis menjawab : " Lima hal , aku akan membinasakan manusia dengannya . Saya akan ceritakan yang tiga diantaranya sedangkan yang dua tidak akan saya sebutkan ."

Kemudian Allah SWT mewahyukan kepada Nuh bahawa Nuh tidak perlu penjelasan tentang tiga perkara tersebut tetapi perintahlah Iblis menjelaskan tentang dua perkara tersebut .

Iblis berkata : " Dua hal yang akan saya hancurkan manusia dengannya ialah hasad dan tamak . Kerana hasad , saya dilaknati dan dijadikan syaitan terkutuk dan kerana tamak dibolehkan bagi Adam A.S syurga seluruhnya lalu saya dapatkan keperluan darinya sehingga dirinya diusir dari syurga "


Oleh sebab itu..kita diminta supaya dijauhkan diri dengan Hasad dan Tamak kerana kesudahannya Suuil khatimah...

Kalau dah sudah tu maknanya dah habislah...dan habis itu bermakna ...Jumpa lagi di entri yang akan datang...hehe

No comments: