Thursday, May 27, 2010

Remaja


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Hari ini saya nak berkongsi sedikit ilmu yang saya kaji kepada semua readers .Tajuk entri saya kali ni berkenaan Remaja..Remaja hari ini terkenal dengan masalah sosial nya . Remaja yang cukup terkenal dengan sikap nya yang negatif mewarisi sikap nakalnya dari mana ???


Remaja ...siapakah Remaja? ada pakar yang menyatakan golongan remaja ini adalah berumur diantara 15 hingga 27 tahun..kalau tak silap saya...
akan tetapi ini bukanlah apa yang saya nak sampaikan . Saya nak sampaikan sikap - sikap remaja yang saya kenali melalui pengalaman saya .

berbalik kepada soalan saya tadi , dari manakah Remaja mewarisi sikap nakalnya ? Kajian mendapati masalah ini berpunca semenjak Remaja itu masih dalam buaian . Ya, masalah ini berpunca semenjak remaja ini masih bertitle Bayi .

Menurut Ustaz Hassan Din al-Hafiz , seorang bayi itu akan mewarisi sikap ibunya sewaktu dalam kandungan lagi . Maknanya , kalau ibunya seorang yang suka baca quran , maka bayinya itu akan mengikuti jejak langkahnya . Bayi juga akan mewarisi sikap bapanya TETAPI selepas bayi itu menghirup seteguk nafas iaitu selepas lahir .


Mengikut apa yang saya kaji , Remaja lebih cenderung kepada hiburan ;

1 . Muzik ;
Khususnya muzik yang menyalahi akidah . Mereka suka mendengar lagu yang berentak ala- ala disko . Haha.. wah..menarik tu . Yang menjadi masalahnya , kebanyakan lagu yang di hak ciptakan berkenaan lagu cinta kepada manusia kepada sang kekasihnya . Penyanyinya pulak aduai...tersekang mata Remaja kita melihat aurat nya . Jelas sekali ianya amat bertentangan dengan syariat .




Sebenarnya saya dah terangkan dah Hal Muzik ini dalam artikel yang lalu . Sila klik
Muzik Hiburan Akhirat . Mereka mendakwa muzik mampu menenangkan jiwa..Oh silap...muzik hanya memendamkan perasaan dijiwa..yang menenangkan jiwa kita hanyalah Zikrullah ...dan Zikrullah yang paling Tip Top ialah Solat!!!

2 . Bergaya ;
Hasil pemerhatian saya . Hampir semua remaja suka bergaya ;
*memakai topi
-yang ni tak salahla..saya pon pakai ..cumanya diharapkan janganlah taksub dengan topi berlogo negara luar yang masih kafir .

* berseluar pendek
-yang selalu berseluar pendek ni selalunya lelaki la...perempuan bukannye seluar pendek tapi akal nya saja yang pendek . Yang saya tak boleh tahan tu..seluar pendek bentuk bunga...haha

* bertelefon bimbit yang terbaru
-Nak membazir apasal ? talifon lama elok lagi...kononnya up-date la..ikut arus zaman..pi lah..membazir duit je tau..membazir tu amalan syaitan nirrajim...

*berambut Unik
-huhu...nak kena ulas jugak?unik tu... ada yang berambut KLCC , kita pegang pun berdarah..haha ..Macam saya kata..tak ada masalah berfesyen..tapi di sekolah jangan lah buat..ikut undang - undang yang ditetapkan...
Macam - macam jenis rambut dah saya jumpa...( saya tak jumpa hantu rambut ) ...tapi mostly yang paling banyak ..memang rambut yang memacakkan..haha


* bertindik

-Nak tau tak apa Ustaz Tahir kata kat budak -budak lelaki yang bertindik ni? Bodoh...
ya ..jawapan yang ringkas tapi padat..haha
Kalau korang nak tahu ...orang lelaki Barat bertindik sebab dia nak bagitahu yang dia "gay" ...haha...jadi orang melayu ni rupanya bertindik sebab dia Khunsa ke?haha

Sebenarnya..memang kita dilahirkan fitrah suka bergaya..Tak dinafikan , saya pun suka bergaya . Berfesyen tak menyalahi Islam selagi batas - batas syariat terjaga . Islam itu mudah tapi jangan dipermudahkan. Wallahualam .

3 . Tarian .
Saya boleh mengkelasfikasikan antara tarian yang diminati kebanyakan remaja kita kini ,
* Shuffle - lebih kepada aktiviti kaki
* Tecktonic - lebih kepada aktiviti tangan
* Breakdance - lebih kepada aktiviti kepala

Saya tak berani menghukum melalakukan aktiviti ini sebab saya bukannya PAKAR . Apapun , macam saya katakan tadi..selagi mana ianya tidak melalaikan dan menyalahi syarak maka , ianya dibenarkan . Wallahualam.

Mereka menyuruh kita jangan bencikan tarian mereka...kononnya seni . Saya kata ."Baiklah , saya tak benci , Shufle satu penyakit mematahkan kaki , Tecktonic satu penyakit mematahkan tangan , manakala Breakdance satu penyakit mematahkan kepala . Amalkan ini dan anda akan hidup sehat di dalam Hospital .Insyaallah "


4 . Cinta .
Perasaan cinta sememangnya wujud dalam diri . Perasaan suka menyuka yang terlampau ini akhirnya memakan diri dengan membawa kepada Zina hati . Kata orang , dari mata turun ke hati ...ye ternyata memang benar .Pandangan mata memang amat bahaya .

Nak cerita bab mata sekejap.. ada sahabat Nabi yang HOTS dan gagah sedang mandi..diintai oleh sahabat nabi yang lain . Oleh sebab pandangan mata yang CEMBURU dari sahabat nabi itu tadi , maka sahabat Nabi yang HOTS itu pengsan secara tiba -tiba .

Ok , berbalik kepada kisah cinta ini .. Dari mata turun ke hati ..saya sambungkan Dari hati turun ke dada , dari dada turun ke KAMI JAIS!!!..haha.. so hati-hatilah wahai remaja ku..jangan biarkan perasaan cinta merasuki dirimu . Kalau kau dirasuk hantu insyaallah boleh menghalau hantu itu..akan tetapi kalau cinta yang merasuki mu ....bye bye je la..


5. Artis

Ha , yang ni memang confirm . Takda nak berdolak dalih nya . Seorang artis mampu mempengaruhi sejuta orang sekilas kilat .haha.. Tambah - tambah , artis tu pelaku maksiat .


6 .Teknologi

Games dan komik macam - macam ada , ada genre ganas ,bersahaja dan lucah tahap neraka . Remaja kita sanggup menghabiskan masa usia mudanya semata mata untuk benda benda lagha seperti itu sehingga sanggup untuk memonteng sekolah la.Macam macam hal lagi .

Bukan games dan komik sahaja , sebab kita dalam sub-topic teknologi ,jalur lebar internet juga termasuk . Menonton video lucah or pornographic menjadi perkara biasa. Bila dah sangap tengok video BLUE tu , nak pulak pasangan SEKS nya nanti macam mana yang ditonton nya itu . Padahal dianya biasa saja . Mana tak datang masalah JAHILIYYAH moden zaman sekarang ...benda -benda lucah diorang dah selalu tengok .

Untuk Penonton Wayang Lucah , kajian mendapati melihat benda - benda lucah macam tu boleh menyebabkan buta . Jadi , kalau takde angin atau ribut , anda menjadi buta....Tahniah la.Ini baru azab dunia ..belum azab neraka lagi .

7 . Berborak dan Melepak

Standardlah , perkara yang lagha siapa yang tak suka ? Kalau dah melepak tu mula lah mengumpat..,Cerita pulak hal kekasihnya . Lelaki dengan perempuan sama sahaja ...yang membezakan mereka ialah Taqwa ..dan jantina .hehe

Selalunya , yang saya nampak la , remaja melepak serta berborak kebiasaanya pada waktu malam . Oh ye kalau nak tahu ..Nabi Muhammad tak pernah berborak selepas isyak . Nabi Muhammad benci kita berborak lepas isyak ...Jadi..janganlah berborak KOSONG pada sebelah malam..Kalau dah ghairah sangat...selit-selit la pasal kerja sekolah sikit .


8 . Rokok

Remaja ...suka sangat meniru ...Mereka sebenarnya keliru , mana satu yang haq ,mana satu yang batil...mana satu yang betul ..mana satu yang salah ...mana satu yang halal ..mana satu yang haram ...Dah tu , beristiqamah pulak dengan sikap egonya bahawa rokok itu halal bahkan ianya membuktikan kejantanan . Sedangkan Yusuf Al-Qadrawi dalam fatwa Muasiarat nya mengatakan Hukum haram adalah lebih layak untuk ROKOK .
Mungkin mereka mengikut Ulama yang mengharuskan rokok ..eh..ada la Ulama yang mengharuskan..tetapi ianya jelas sekali ditolak ..bukan Ulama tu yang ditolok..pandangan dia yang ditolak sebab..rokok memang tidak baik untuk kesihatan .



9. Rem-pit

Remaja laa ni , apa depa kata ..pacak ? pacak konon..pacat adalah..tapi yang miracle tu boleh pulak dorang Mat Rem ( bukan nama sebenar ) membonceng motor dan mempacakkan diri mereka ke "sirotol mustaqim' ke jalan yang lurus . Kononnya dah dapat hidayah Allah melalui jalan yang lurus..buat pacak 180 darjah....360 darjah pon ada jugak..ada...tapi bila kemalangan sahaja... darah muda ..biasalah bile dah dapat lesen motor tu..kegembiraan nya tak terasa ...kalau boleh nak bawak sampai 400 km / minit ..haha...
Ada Ustaz kata kita boleh bawak laju sebab ada hal yang tak dapat dielakkan dengan syarat kenalah baca doa kenderaan..Maybe remaja kita ikut petua ni...haha
Rem-Pit dan Rem-Maja tak dapat dipisahkan...kecuali PACAK yg memautkan..haha



Selama ini , usaha saya dalam berdakwah yang saya lakukan terhadap Remaja tidak berjaya . Tapi saya rasa lega kerana saya sudah menjalankan tugas saya sebagai "pendakwah" .Saya ambil beberapa kaedah untuk memperbaiki akhlak Remaja ,

1 . Saya campurkan dengan humour .
Belia kini suka sangat hiburan . Jadi saya ambil kesempatan melakukan hiburan yang tak menyalahi syarak . Ya , hiburan itu adalah jenaka yang bermesej . Apa orang kata , masuk air..Ya masuk air ,itulah saya.. haha

2 . Puji remaja tersebut .
Ayat fouvarite saya , "Aku tak mampu berkata -kata melihat gambar kau ...mungkin sebab kau HOTS ???"haha

3 . Senantiasa Berjubah .
Berani tak diorang buat maksiat kalau ada "Pak Imam JR " lalu depan diorang ??? Ya , kebanyakan mereka takut dengan jubah ...bukan sebab jubah saya warnanya macam silat..sebab..Jubah itu adalah sunnah nabi..dan sunnah nabi adalah sangat sangat hebat...

4. Mengikuti Kehendak mereka .
Yang ni dalam perancangan...Nak buat tapi badan saya tak mengizinkan..haha..Idea ni saya pinjam berpandukan dari idea kawa saya . Dia nakMASTERED semua benda yang dibuat oleh kawan-kawan dia . Lepas tu , saya kembangkan benda tu kepada benda yang unik , Bila Remaja tengok sampai terpukau , dia comfirm nak minta jadi Tok Guru ...Maka saya pon berkata ; " Nak belajar ? Moh le kita ke surau dulu...Kita solat berjemaah...lepastu ..baru aku ajar ...tak solat jemaah ..tak nak ajar... "


Kesimpulannya , saya simpulkan ..dengan satu solan " Kemanakah arah remaja kita kini ??? " tiga tanda soal tu..bermakna tiada berpenghujung masalah sosial ni. Cuma ada dua kesudahan ...
sejak kecil lagi , sudah dididik dengan Masjid..dan isi Masjid
... dan biarkan sahaja dia bermesra dengan dunia...NAFSI - NAFSI
...fuh..nak buat kesimpulan ayat amat mudah rupanya berbanding nak simpulkan tali..haha


Siapapun anda..walau tua pun anda..kita akan muda juga..bukan Imam Muda..tp kita yang bakal muda diakhirat kelak ...

2 comments:

Anonymous said...

nice article! klu la rancangan spt adik2 ku n akademi al-quran dpt diperbanyakkan mgkin situasi berubah...InsyaAllah

Blog Surau Al Amin Shah Alam Seksyen 18 بلوڬ سوراوالأمين شاه عالم سيكشن ١٨ said...

Anoymous :
yep...mmg benar...satu lagi anda tertinggal...Imam Muda..haha