Thursday, September 30, 2010

Terjemahan Ringkas ; Ayatul Kursi


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad




Saya yang hina lagi dina , yang ilmu ugama belum cukup untuk disampaikan kepada semua , hari ini cuba untuk mentafsirkan secara ringkas seringkas ringkasnya. Inshaallah .




Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).

Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi.

Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka,

sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya).

Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)


maksud Ayat Kursi .


sifat Allah , wujud , kekal .....Allah itu tidak akan sama sekali mati atau apa -apa aja .
Sifat manusia tidak sama pada Allah .manusia tidur ..tapi Allah tak tidur..mahupun tersenggok senggok ..boleh jadi sesat woo kalau kita kata Allah sama perangai macam manusia.
Apa yang ada dimuka bumi ni ..huii ..semua milik Allah ..mana milik kita ? cakap lah ?
Facebook ? haha ..jangan mimpi la .. kalau Allah tarik nyawa pencipta FB ..tak kemana kita .

Syafaat ..ingat semua orang dapat ke ? Nabi Ibrahim sendiri tak dapat beri syafaat kepada ayahnya .. Allah tak izinkan ...
Siapa yang dapat keizinan Allah untuk memberi syafaat ? siapa lagi kalau bukan junjungan besar nabi Muhammad SAW ,.. al-quran pun boleh bagi kita syafaat ..so , kena lah rajin rajin bukan al-quran ...ni tak ..rajin bukak kitab wajah ( Facebook ) je kerjanya.haha

Ilmu yang ada didunia ni ..Allah yang berikan kepada kita ..kita takda apa apa .. kita manusia yang lemah .. kadang kadang ada manusia yang rajin baca kitab ilmu ..tapi tak masuk masuk dalam kepala otak .. sebab ? Allah nak uji diri kita .. sambil tu , kita muhasabah diri , ilmu ni milik pencipta aku , mungkin dia sedang menguji kita ..bersangka baiklah kepada Allah .

Satu lagi , tak semua ilmu kita dapat tahu ..ada juga yang Allah simpan ...macam ?
ilmu qiamat ..bila tarikh qiamat ..? siapa tahu ? takda siapa ..percayalah ..ramalan Pakcik mana entah a.k.a Nostradamus tu pon tak betul..kita dilarang bertilik ..tilikan tiada benar melainkan yang salah . lagi apa lagi yang Allah rahsia kan ?
ya , ilmu ruh ..sikit sikit tu kita tahu lah ..

Firman Allah ,

Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah: "Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit"
( Surah al-isra' 85 )

dan lain lain ilmu .

dengan ayat ini ..kita kenalah rendah diri ..kita kena la sedar ..kita ni siapa dihadapan Allah .


Kita layan pulak video 19 saat ni..seram uh..hahaha

http://www.youtube.com/watch?v=hks91SIlRYY


Kita nak tadbir dua benda pun da jadi celaru ..Allah tak ..Allah tadbir bulan ..ada accident tak bulan dengan matahari ? ( qiamat tak tahu la .haha)

ada tak orang complaint dengan kita , ya , ada ..walaupun sesetangah manusia suka kerja kita , tapi ada jugak yang tak suka ..percayalah ..
tapi Allah tak ..tak kiralah ..orang itu islam , kapir atau ...yahudi ..semua selesa dengan pentadbiran alam oleh Allah ...

ada tak yang merungut ..matahari ni kecil sangat lah , Allah patut besarkan lagi .? tak ada bukan ? maka, renung- renungkan dan selamat beramal.

kita nak tadbir sterika dengan talifon bimbit pun jadi gila ..
ada hati nak lawan Allah ..apapun ..

justeru , kita diwajibkan untuk senantiasa beribadah kepada Allah ..Allah takda apa apa pun jika kita langgar syariat nya ...tapi kita ? Azab Allah itu ..sangat pedih...

muhasabah diri kita ..

2 comments:

syed said...

bro...mintak kebenaran untuk copy dan postkan ke tempat lain....terima kasih kalau di izinkan

Muhammad Irfan ; Ibnu Rani said...

Qola ; silakan kawanku :)