Tuesday, October 26, 2010

Kewafatan Rasulullah SAW


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad




Kita ketahui , setiap yang hidup akan mati . Banyak ayat dari al-quran menerangkan bahawa kita akan mati , contohnya dalam surah as-sajdah ayat 15 ,


" Dan katakanlah ; malaikat maut yang diserahi kepadamu akan mengambil nyawamu dan hanya kepada Tuhanmu lah kamu dikembalikan "

Nabi Muhammad sememangnya seorang makhluk bergelar manusia , setiap makhluk pasti merasai kematian termasuklah malaikat . Yang kekal hanya satu , tidak lain tidak bukan Khaliq! yakni Allah Azza Wajalla .

Saya ringkaskan cerita ,

Saat Fatimah disisi , Rasulullah terbaring .

" Kau Fatimah , akan menyusul aku kemudian " .

Fatimah dengar ni , suka dia . Tak macam kita.haha

Saat kepala Rasulullah dipeha Aishah , datang seorang lelaki Arab yang elok rupa parasnya .

" Assalamualaikum ," dua kali salam dihulurkan oleh lelaki Arab tersebut .

" Waalaikumussalam ,maaf , Rasulullah sedang sibuk , " balas Fatimah .

Rasulullah bertanya , Rasulullah suruh dia masuk .

Cuba teka , siapa lelaki Arab yang Hots tu ?

dia Malaikat maut !!!

" Wahai Malaikat maut , apakah kamu mahu mengambil nyawaku atau sekadar menziarahiku ? "

Izrail : Aku datang untuk kedua - duanya , akan tetapi Allah perintah kepadaku untuk meminta izin daripadamu untuk ambil nyawamu .

Sambungan ;

http://suraualaminshahalam18.blogspot.com/2010/02/rasulullah-terlalu-cintakan-umatnya.html


Sebelum wafat , 18 hari Rasulullah sakit , dari mana datang sakit Rasulullah ???


khabarnya Rasulullah SAW wafat disebabkan Rasulullah hendak makan sup kambing yang diracun oleh Perempuan Yahudi . Rasulullah baru letak daging kambing di bibir ,

daging kambing berkata ; Wahai Rasulullah , jangan makan aku . aku ni beracun .

daging rasulullah dah letak kat bibir ..

Sohabat Rasulullah semua dah almarhum bila makan kambing ni.

rujuk sirah / atau kitab yang dikarang oleh Said bin Wahf al-Qathani

buku karangannya yang bertajuk " Nabi SAW wafat karena diracun ? "

Beliau bersabda saat sakit menjelang wafat, " Wahai Aisyah, aku masih merasakan sakit karena makanan yang pernah aku cicipi di perang Khaibar . Dan inilah saatnya bagiku merasakan bagaimana terputusnya nadiku karena racun itu "
( HR. Bukhari )

Ibnu Mas'ud RA menegaskan , " Seandainya aku bersumpah sebanyak sembilan kali bahwa beliau wafat karena dibunuh, maka hal itu lebih aku sukai daripada aku bersumpah sekali bahwa beliau wafat bukan karena terbunuh ."



Mendengarkan Rasulullah dah wafat , Umar jadi "gila sekejap" , orang arab yang tahu Muhammad dah wafat , menangis ..menangis semuanya .

Umar berkata berkata ; sesiapa yang berkata Muhammad sudah wafat , aku akan potong kepala dia !

Umar macam tak terima kenyataan . Umar sambung lagi ayatnya .

" Rasulullah tak mati , rohnya cuma pergi menghadap Allah seperti mana , Musa A.S menghadap Allah ."

Seketika itu , Abu Bakar datang dari rumahnya yang jauh ke rumah Rasulullah . Dia berdiri sebelah Umar Al-Khattab . Lalu berkata ;


" Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan mati, dan sesungguhnya mereka juga akan mati. "

( Surah al-Zumar ayat 30 )

Saidina Abu Bakar masuk kedalam rumah baginda SAW , kemudian keluar lalu berkata :

" Barangsiapa yang menyembah Rasulullah , sesungguhnya Rasulullah sudah wafat!
Akan tetapi , sesiapa yang menyembah Allah , sesungguhnya Allah tidak akan sama sekali wafat ."

Mendengar ayat itu , tertunduk Umar menangis . Tersedar dia , sememangnya Rasulullah sudah pergi meninggalkan dunia .

Wallahu'alam bissowab .

No comments: