Thursday, December 16, 2010

Oh no , Haid is coming down !

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Assalamualaikum Ustaz ,
saya nak tanya , kenapa haid saya ni lebih awal dari kawan kawan saya yang lain ? musykil la saya . Ustaz boleh terangkan tak? syukran .

Waalaikumussalam ,

First sekali yang saya dapat detect melalui soalan ni ialah , kau ni perempuan kan ? haha

Kedua , mana la saya tau kau awal ke lambat ke . Aku ni ustaz , bukan ustazah . Jadinya , tak pernah merasa haid , haid ni .Hehe

Haid , apa itu haid ?

Haid ialah satu proses biasa bagi kaum perempuan .
Tapi yang luar biasa nya haid ni pengalaman pertama mendapatkan haid ni .

Ada yang menarik , ada yang menakutkan tetapi itu lah haid ,, proses biasa yang bakal menginjak remaja perempuan .

Kenapa ia berbeza , itu soalan kau ?

Kanak - kanak perempuan akan mula mengalami haid semasa umur 8 hingga 16 tahun .
Purata umur kanak - kanak perempuan yang datang haid adalah pada umur 12 tahun .

Namun , setiap gadis mengalami hadi pertama pada usia yang berbeza . Ada haid yang awal ( Isolated Premature ) dan ada juga yang lambat ( Primary Amenhorrhea ) .

Ini bergantung kepada ;

1 . Berat badan ;

Kamu yang berbadan berpotensi tinggi untuk mendapat haid pertama awal dari kawan kamu yang berbadan kecil .

2 . Faktor Keturunan ;

Jika ibu kamu dulu mengalami haid pertama yang lambat , kamu juga juga mempunyai potensi yang sama .

3 . Gaya hidup dan Pemakan ;

Bagi kamu yang aktif dan menjalani latihan sukan yang keras dan mengamalkan pemakanan tidak seimbang , haid kamu mungkin berbeza dengan yang lain .


Gejala Haid , Apakah natijahnya ?

1 . Perut berasa kembung dan tidak selesa .

2 . Sakt kepala ringan , sakit kaki atau punggung sakit selama beberapa jam .

3 . Sakit perut selama beberapa hari pertama dari tempoh haid pertama kamu.

4 . Mood berubah - rubah . Gunalah stay free.haha .
Emosi berubah -rubah , kemungkinan merasa tertekan - tekan , marah atau sedih kerana hormon badan tidak seimbang .


Wallahu'alam

No comments: