Wednesday, January 26, 2011

Tafsir Surah an-Nazi'at



Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Apa makna an-Nazi'at ?

Semestinya , ia bererti Pencabut - Pencabut . Surah ni mempunyai 46 ayat .

Surah ke 79 ni tergolong dalam ayat Makkiyah . Mengapa ?

Sebab , surah dari Makkiyyah banyak tertumpu dengan akidah . Sedang ayat Madiniyyah tertumpu pada hukum .

Apa itu aqidah ? Aqidah ialah ma'lumat yang bertukar menjadi pegangan .

Ada aqidah yang sesat , ada yang betul . Hati - hati dalam memilih .

Antara Makkiyyah dan Madiniyyah , surah yang turun dari Makkah yang turun dahulu .

Ringkas cerita , ayat Makkiyyah sebagai tapak dan ayat Madiniyyah sebagai banggunannya .

Bila kita ada akidah , barulah kita akan patuh dengan hukum hakam yang telah Allah tetapkan .

Aqidah yang Allah sampaikan dalam surah ni ialah tentang hari akhirat .

Kalau kita tadabbur ayat 5 hingga 14 dan ayat - ayat yang lain , Allah SWT menceritakan tentang berlakunya hari pengakhiran dunia sehingga hari mereka semua ini dibangkitkan dari kubur .

Ayat lain pulak Allah ceritakan tentang kisah Firaun .

Mari kita pergi lanjut dengan ayat satu surah ni .


" Demi pencabut - pencabut nyawa yang mencabut nyawa dengan cara sekasar - kasarnya ."

Allah mulakan dengan ayat sumpah . Bila Allah menyumpah dengan sesuatu , maka benda tu dikira hebat !

Allah sumpah dengan malaikat - malaikat pencabut . Maknanya , ada ramai malaikat maut .

Cumanya , Izrail sebagai Ketua kepada seluruh malaikat - malaikat pencabut .

Orang islam haram bersumpah dengan menggunakan nama malaikat ! syirik , boleh bawak kepada murtad . Sumpah sebegini hanya layak buat Allah yang menciptakan kita semua .

Malaikat - malaikat akan mencabut nyawa dengan cara yang menggerunkan bagi orang yang benci bertemu dengan Allah .

Dalam satu hadith , Rasulullah SAW bersabda ;

" Barangsiapa yang suka bertemu dengan Allah , maka Allah pun suka bertemu dengannya .

dan barangsiapa yang benci bertemu dengan Allah , maka Allah pun benci bertemu dengannya . "



" Dan penarik yang menarik ( nyawa ) dengan cara yang lembut - selembutnya ."

Nabi Idris sendiri yang baik budi pekerti merasakan sakit sakaratul maut itu seperti dilapah kulit hidup - hidup walhal Izrail tarik nyawa Nabi Idris ni paling lembut dah .

Renung- renungkan .

Allah turunkan surah an-Nazi'at ni tak lain tak bukan untuk bagi gerun kepada makhluk - makhluknya bahawa suatu hari nanti pasti muncul hari akhirat .

Manusia ni akan melakukan kebaikan dengan dua cara iaitu ;

- digemberikan hati .
- ditakutkan hati .

Rasa takut kepada hari qiamat , alam kubur , azab neraka akan menghidupkan hati manusia .
Salah satu kaedah berda'wah . Ceritakan tentang hari akhirat , rasa takut itu akan hadir . Inshaallah .

" Berzinalah kalau mahu kemaluan dibakar di neraka ."

Kalau kata - kata ni terpampang didepan Penzina , ingat diorang ada mood lagi nak berzina ?

Apa yang uniknya dengan surah an-Nazi'at ni ?

Kalau kita baca satu satu ayat , kita dapat dengar yang atonansi surah ni seakan akan bernada cemas . Sesuai dengan kisah yang diceritakan dalam surah ni .



" Hati (manusia) pada hari itu berdebar-debar takut, "

Tu yang hebatnya al-quran ni .

Bahasa arab , bahasa pengantar al-quran . Sebagai umat islam , kita perlu cinta dan berusaha untuk memahami bahasa al-quran ni , sebab ini bahasa kita ! bahasa kita di akhir zaman .

" sesungguhnya bahasa arab itu sebahagian daripada agama , mengetahui hukumnya wajib dan fardu .

Memahami kitab dan sunnah itu wajib ,
dan ia tidak dapat difahami melainkan dengan bahasa arab .

Dan sesuatu yang tidak dapat difahami melainkan dengan adanya sesuatu yang lain , maka sesuatu yang lain itu menjadi wajib , "

kata Imam Ibnu Taimiyah .


Kalau kita check beberapa perkataan bahasa arab . contohnya anta dan anti .

Anta untuk lelaki .
Anti pula untuk perempuan .

anta tu baris atas kan ?
dan anti tu baris bawah .

Bukankah islam memberi keutamaan kepada lelaki berbanding perempuan ? Lelaki diberi ilmu fiqh sedang perempuan tidak .

Ada perempuan jadi wali nikah kalau lelaki ada ? haha


Berbalik kepada topik ,

Nabi SAW ada menceritakan satu kisah dari Bani Israil yang hidup bermaksiat . Tapi bila hamba Allah ni nak meninggalkan dunia , dia jadi takut sebab , dia tahu kisah seksa azab alam kubur tu benar .

Setelah meninggalkan dunia , malaikat tak sempat tanya dia 6 soalan tu , Allah suruh lepaskan , sebab apa ?

sebab , dia takutkan azab kubur .. Logiknya , bila dia takut , dia yakinlah bahawa azab kubur tu pasti ada ! Janji Allah pasti berlaku ...

Adapun sesetengah ulama mentafsirkan ayat satu surah an-Nazi'at sebagai bintang - bintang dilangit .

Wallahu'alam


2 comments:

Anonymous said...

Salam...
Boleh kat tuan blogger menulis lagi tafsir sambungan kpd surah ini?
Ada orang membaca walaupun seorang. Kalau yg seorang itu mengajar pula orang lain, tuan Blogger tetap mendapat ganjarannya.

محمد عرفان بن عبدالراني said...

Qola :

Salam. Sekiranya boleh saya tahu siapa yg membaca :)

Tafsir bukan bidang saya. Agama bukan bidang saya. saya hanya menyampaikan dari kuliah Ustaz Uda Kasim. Kini saya sudah melanjutkan pelajaran ke luar negeri. Justeru itu, saya tidak dapat berkongsi ilmu kerana saya tidak ada disitu. Maaf.