Friday, March 4, 2011

Password Doa

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad




Ustaz , nak tahu la tentang adab - adab berdoa ni . Takut - takut saya buat tak betul je . Minta penjelasan .

Baiklah , kita muhasabah diri kita .


Kita nak Allah makbulkan doa kita tapi kaedah tak betul . Sebelah tangan boleh pula main black beri . sebelah tangan dok tadah tangan . Mana mauuu !

so , sedikit la kaedah yang saya akan beri . Kita koreksi diri kita .

Adab berdoa yang pertama ialah ;

1 . Rendahkan diri serendah - rendahnya menghadap Allah .

Maksud saya disini ialah , kita hinakan diri kepada Allah .

Bukan maksud saya , kalau rumah kita rumah flag di tingkat 5 kita kena turun tingkat 1 . Tak payah nak jadi pak Pander .

Jangan sebut gelaran kita kepada Allah . Itu maksud saya . Understand ?

" Ya Allah , aku ini Tan Sri ... memohon kepadamu untuk lembutkan hati si polan bin polan "

jangan woo . tak beradab !

" Ya Allah , aku ni pemimpin .." yang ni boleh dimaafkan lagi .

Maknanya , kita tak boleh angkat diri kita tapi kita kena tinggikan Allah .


2 . Tinggikan Allah setinggi - tingginya .

Perbanyakkan nama Allah dalam doa kita .

" ya Allah , yang Maha Pemurah , yang Maha Penyayang , ... "

3 . Jangan bersajak dengan Allah .

Ni lagi satu kes . Takda kerja .

" Wahai Allah , disebalik kesulitan yang mencucuk - cucuk bumi , Kau tetapkanlah imanku disaat musibat musibat yang berleluasa di alam buana yang bersifat tidak daim ini ..."

Boleh faham tak ? bahasa sastera baii .

4 . Angkat tangan nampak ketiak - Sunnah nabi Muhammad S.A.W

5 . Tawassul yakni ( bersandar ) .

Tawassul ni pula ada beberapa jenis tawassul . Antaranya ;

* Tawassul dengan masa .
Contohnya ; hari Jumaat dan hari hujan


* Tawassul dengan tempat .
Contohnya ; raudhah dan Multazam


* Tawassul dengan kebaikan ( wara' )

" Pak Imam , tolong doakan anak saya berjaya dalam STPM "

nak lebih faham , macam ni lah .

kisah yang Nabi cerita tu korang mesti tahu punya .

3 orang pemuda tu , yang terperangkap dalam gua .

Mereka bercerita kebaikan yang mereka yang paling ikhlas dalam doa . Akhirnya gua terbuka sedikit demi sedikit .


6 . Wasilah ( jalan mendekatkan diri dengan Allah )

Maknanya , kita sebelum doa tu kita buat perkara yang Allah suka .

Antara contoh amalan yang Allah suka ?

1 . Puasa sunat .
2 . Bersedekah .
3 . Solat sunat .
4 . Beri makan .
5 . Baca ayat tauhid al-quran ;

- Surah al-Ikhlas
- Ayat Kursi
- Asma wa sifat .

dan lain - lain .

Baca yaasin tu salah satu daripada wasilah . Tapi kalau dia buat malam jumaat ?

tu dipanggil tawassul . Bertawassul dengan masa .


Ustaz Muhammad Syed Norhisyam Tuan Padang al-Idrus pun ada beritahu password doa antaranya ialah

Y2K

apa benda Y2K ni ?

Kita expand password doa ni . Iaitulah 2 Y dan 2 K

1 . Yakin bahawa Allah dengar doa kita

2 . Yakin bahawa Allah akan kabulkan doa kita

Allah kadang - kadang lambat kabulkan doa kita sebab Allah sayangkan kita . Allah rindu suara kita .

Allah jugak nak bagi benda yang lebih baik daripada apa yang kita minta .

Saya buat perbandingan .

Ahmad time balik kampung mintak mak dia goreng ayam yang ada kat belakang kampung . Emak dia kata okeh , tapi nanti dulu . Sebab apa mak dia kata nanti dulu ? sebab , ayam tu kecik lagi , bulu pun belum tumbuh . tapi Ahmad tak sabar - sabar nak ayam yang tak berbulu .
Boleh faham tak ? Emak dia lebih tahu daripada Ahmad . Kalau Ahmad tunggu ayam tu besar , kenyang Ahmad seharian makan ayam besar .

3 . Kushuk berdoa

Macam saya tulis tadi , janganlah nak main uno time tengah doa . Macam mana nak khusuk . Lepastu , boleh pulak buat lawak . Kalau masuk Raja Lawak , ada harapan menang .haha


4 . Kudu' berdoa

Khudu ni apa pulak ?

Khudu ni keadaan yang tenang ketika kita baca doa . Tangan tu jangan la tutup mulut . Cuba kalau kita mintak cuti dari Boss tapi mulut tutup . Ingat dapat cuti ? cuti seumur hidup barangkali dapat .

Wallahu'alam .

2 comments:

Cik Teddy said...

i love this post..gave me lots of info..keep it up!

محمد عرفان بن عبدالراني said...

qola ;

syukranG dpt dari Ustaz Zulqarnain Hamzah