Thursday, October 13, 2011

Kenali Tok Kenali al-Kelantani

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Muhammad Yusuf atau nama timangannya Awang lebih dikenali sebagai Tok Kenali .

Tok Kenali dilahirkan di Kenali Kelantan pada tahun 1868 masihi .


Pesanan beliau yang cukup terkenal dalam kalangan anak-anak murid yang datang mengaji dari setiap pelosok negera termasuk dari Kedah , Pulau Pinang , Terengganu , Pahang Selangor , Johor dan Selatan Siam ;


" Belajar rajin-rajin . " dan " balik bukak pondok . "

Beliau dianugerahkan Allah dengan pelbagai karamah seperti berjalan di permukaan air , dapat berada di banyak tempat dalam jangka masa yang singkat , mempunyai mulut yang masin .



Beliau adalah tokoh penting disebalik penerbitan majalah Pengasuh ( 19 18 ) di samping pernah menjadi Ahli Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Ulama . Beliau pernah belajar selama 17 tahun di Mekah dan lima tahun di Mesir .


Beliau membuka dua buah pondok dikampung kelahirannya di Kenali dalam jajahan Kota Bharu .


Sebagai Ahli Majlis Ulama , Tok Kenali turut terlibat dalam pemerintahan negeri . Beliau telah membantu menyusun undang-undang tubuh Majlis Agama dan adat Istiadat Melayu Kelantan .

Tok Kenali juga terlibat menggubal Kanun Tanah Negeri yang meliputi persoalan pembahagian harta pusaka menurut syariat .

Menteri Besar Kelantan ketika itu diketuai oleh sohabatnya , Nik Mahmud Ismail sering brbincang dan mendapatkan pandangan daripada Tok Kenali dalam banyak perkara pentadbiran .


Nik Mahmud Ismail pernah bertanyakan Tok Kenali berhubung cara untuk memajukan bandar Kota Bharu .


Lantas Tok Kenali mencadangkan agar membina banyak sekolah supaya dengan usaha itu akan wujud banyak kedai , bangunan-bangunan dan bandar Kota Bharu akan maju.
Cadangan itu kemudiannya dilaksanakan dengan penubuhan banyak sekolah agama dan sekolah kebangsaan .

Selain mengajar di Pondok Kampung Paya di Kenali , Tok Kenali juga mengajar di Masjid Muhammadi .
Selepas kematian ibunya , Tok Kenali berpindah mengajar sepenuh masa di Masjid Muhammadi atas permintaan Menteri Besar .

Beliau meninggal dunia dalam usia 65 tahun pada 19 November 1933 .


Syeikh Idris Marbawi daripada Grik yang baru sahaja pulang daripada Mesir , mendengar sahaja ada ulama' hebat bernama Tok Kenali , sanggup berjalan daripada Grik ke Kelantan melalui jalan gajah .


Wallahu'alam

No comments: