Wednesday, December 21, 2011

Cin Cin Cin Ta Ta

Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad

Cinta memang indah , tetapi payah .

Cinta , bermadah-madah akhirnya kalah .

Ramai yang mengadu menghadapai masalah cinta . Sampai sanggup nak tukar kursus semata-mata nak bertentang mata dengan dia .

Ada jugak yang sanggup menghabiskan kredit talifon bimbitnya walaupun dikenakan charge yang agak mahal . Yang si ''pencintanya'' 017 , yang dicintanya pulak 019 . Kan Membazir dah kat situ .Tetapi takpe , diorang tak reti matematik ...

Ada jugak yang pada asalnya anti kepada kaum perempuan , saya pun tak tahu lah sebab apa dia anti . Dalam ramai-ramai geng dia , dia sorang je yang anti tetapi dialah orang pertama yang ada awek . Nampak tak penangan cinta ?

Saya sebenarnya bukanlah Dr.Love ataupun bahasa melayu digelar Dr.Cinta . Tak sampai pun ketahap itu walaupun ramai yang mengadu problem berkenaan cinta kepada saya .

Ada yang mengadu , berkongsi masalahnya , bahawa dia sudah jatuh cinta . Jatuh cinta dengan yang lebih tua daripadanya . Terpulanglah , kita sendiri mahir sirah nabawiyyah kan ? kita sendiri ditekankan ketika kecil bahawa perbezaan umur nabi Muhammad S.A.W dan siti Khadijah Khuwailid ketika berkahwin ?

Cantik itu subjektif . Jangan pilih dia , jangan jatuh cinta kat dia hanya kerana si dia cantik , ataupun muka dia jambu macam mamat korea .

Saya selalu tekankan kat kawan-kawan , bercinta biarlah ke gerbang pernikahan , maksud saya sampai ke syurga . Ini tak , bercinta hanya kerana keseronokan nafsu .

Pilih yang beragama , kalau pilih cantik , cantik tu akan dimakan dek tanah . Kita tak akan dapat rasa kecantikan tu selama-lamanya . Pilihlah yang wajahnya jika kita lihat sahaja , hati kita menjadi tenteram walaupun hakikat sebenar wajahnya penuh dengan ulat , misalannya . Itulah dia orang soleh !

Cinta tak kenal usia . Dah kubur kata '' mesti marey " pun boleh bercinta lagi .

Cinta jugak tak kenal tempat . Dekat facebook , pun boleh jatuh cinta . Sampai terciptanya '' Cinta Muka Buku . "

Tetapi awas , sekiranya sudah tiba tempoh matang , clash kecewa ... kita bakal memandang buruk kepada cinta . Sedangkan cinta itu fitrah , cinta itu indah , cinta itu bahagia .


Perlu diingatkan , cinta tu tak bersalah , yang salah ialah orang yang menggunakan cinta tersebut , cara melaksanakan cinta tu yang salah . Atas dasar nafsu serakah ataupun ikhlas kerana Allah ?

Saya suka memetik kata-kata Saidina Ali R.hu ,

" Cintailah sesuatu perkara tersebut sekadarnya , boleh jadi , sesuatu yang kamu cinta itu menjadi sesuatu yang kamu benci ... "

Saya sangat setuju dengan mutiara hikmah yang disampaikan oleh beliau . Really !

Seorang remaja mengadu masalah yang sama , remaja ni bercinta dengan seorang gadis bertudung labuh . Selalu bermain massage . Satu hari , bila si remaja ni dapat tau yang si gadis bertudung labuh ni bakal mendapat tunang , makanya dia kecewa . Semenjak tu , kata dia , dia memandang sinis kepada gadis-gadis bertudung labuh yang lain . See ?

Sohabatku , bercintalah dengan ikhlas . Nescaya kamu akan ikhlas bercinta .

Cintakan sungai , sungai kan kering .♪♫♪
Cintakan bunga , bunga kan layu .

Cintakan makhluk , makhluk kan mati .♪♫♪
Cintakan Allah , cinta Abadi ...


Ingatlah pesanan terakhir ku ,

'' Cinta ibarat 'chinese phone' , tiada guarantee ! "

# Artikel ini ditaip pada hari Khamis , 22Disember2011 , Kolej Universiti Islam Melaka .

No comments: