Friday, September 24, 2010

Nabi Muhammad SAW ; kisah ditanah Toif


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad





Hari ini , saya nak ceritakan peristiwa Nabi Muhammad SAW , ketika menyebarkan dakwah Islam kepada Penduduk Toif , saya kira kisah ini semua orang dah tahu ... just nak memperingat kan balik kisah ni ( dan nak penuhkan blog dengan artikel artikel ..hehe.)


bila nabi nak "basuh" mereka semua ni , ...nabi pulak yang kena "basuh" ..Nabi pun apa lagi ...lari la ..
last last , berdarah lah Nabi sana sini dibaling batu ..

Nabi pun dah penat lari jumpa pulak R&R , rehat lah baginda bawah pohon anggur .

Tiba - tiba , malaikat pun datang ...

Malaikat : Wahai nabi , aku datang ni ada hajat yang besar , aku ni penjaga gunug sekeliling kau ini , sudikah engkau jika aku offer kau gunung untuk diterbalikkan kepada mereka yang buat kau macam ni ?

Nabi SAW : jangan ! sesungguhnya mereka tidak tahu , genersi seterusnya pasti tahu ...


1 . Hadith ni menunjukkan akhlak mulia Rasulullah SAW .

2 . Hadith ni membuktikan bahawa ada "penunggu" yg mnjaga gunung .

3 .Selepas generasi daripada penduduk Taif ini ..datang generasi lain yg mlahirkan pelbagai pahlawan yang hebat hebat ..datang dri Toif!

Hadith ini memben
arkan kata Nabi .." nanti generasi generasi seterusnya pasti tahu "

No comments: