Tuesday, November 30, 2010

Al-Fatihah itu antara Allah dengan hambaNya


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad

Al-Fatihah – dibahagi dua dengan Allah .

Allah berfirman dalam hadith Qudsi ;

Fatihah itu , bahagi denganKu dengan hambaKu dua .

Kalau hambaKu kata ; Bismillah ar-rahman ar-rahim dengan khusyuk .

Allah jawab ; hambaKu puji aku .

“ Alhamdulillahi rabbil ‘aalamin .”

Allah jawab ; hambaKu puji aku lagi .

“ Ar-rahman ar-rahim ”

Allah jawab ; lagi puji aku .

Suka hati sangat Allah , pasal kita asyik puji Dia . Macam budak – budak Muazzin nilah .

[ Azan gaya Mekah ]

Habis azan Haji Daud kata ; perghh , macam Bilal Mekah uh , Syaikh Ali Ahmad Muolla .
Suka kita kena puji . Besok tak sabar – sabar nak azan .

Lepas itu kita kata ; “ Maliki yaumiddeen .

Allah jawab ; “ hambaKu sudah mengaku ada Qiamat .

“ Iyyaakana’budu wa iyyakanasta’in ”.

Allah jawab ; hambaKu sudah mengaku dia akan sembahKu dan dia akan meminta tolong hanya denganKu .

“ Ihdinas sirotol Mustaqim ...”

Allah jawab ; HambaKu minta jalan yang baik , dan Aku mesti bagi kepadaNya . Mesti Aku terima apa yang hambaKu pinta .

Itu kalau khusyuklah , kita ni khusyuk bila time solat subuh je . Lebih – lebih lagi time sujud sejadah . Imam di bumi , kita di planet Zuhrah .


Wallahu'alam

No comments: