Tuesday, November 30, 2010

Apa ada dalam Surah al-Fatihah ?


Bismillahirrahmanirrahim ...

Assalamualaikum Warah Matullah ,


Allahumma Solli Ala' Muhammad


Pada suatu hari , masa Jibrail duduk bersama Rasulullah dan tiba – tiba bunyi disiling tempat mereka duduk , dan banyak pintu terbuka disiling . Lalu , Malaikat turun dan berkata ;


“ Tahniah ya Muhammad , ada dua cahaya yang Nabi lain sebelummu tak dapat , iaitu Fatihatul-Kitab dan Khawatim al-Baqarah ( ayat kursi ) .”


atau bahasa kita , kautim . Aku pun tak tau kautim tu apa benda . Deal kalau tak silap . Entah apa - apa lah orang kita .

Makna kata , surah fatihah ni hebatlah . jadinya , apa ada dalam al-fatihah ?



Ayat 1 ,


Ayat ini membuatkan kita yakin bahawa Allah sentiasa disisi kita , justeru membantu kita untuk terus bersifat ihsan .


Ustaz , kenapa mesti start dengan bismillah , bila nak buat sesuatu perkara ?

Al-Hadith dari Muhammad SAW ;


“ Setiap sesuatu yang tidak dimulakan dengan nama Allah menjadi lagha ( sia – sia ) ”


Baru – baru ni saya ada dengar khabar cerita dari hamba Allah ;


“ Kalau nak makan kenapa mesti “dengan nama Allah ” ? Adakah Allah join makan dengan kita ? ”


Kalau kita tak baca bismillah , syaitan akan join makan kita , pilih ? nak makan dengan nama Allah atau nak makan dengan syaitan ?


Biar saya explain , waktu Nabi Muhammad dan Abu Bakr dalam gua . Ketakutan Abu Bakr , kegelisahan . Tapi apa kata Nabi Muhammad ?


“ Allah bersama kita .”


Ada tak Allah ikut mereka masuk gua ? Tak bukan ?

Nak lagi faham , macamnilah ,


Satu ayat yang dipetik dari I’lan mee sedap .


“ Aku dihatimu sayang .”


Adakah maksud lelaki , “ aku dihatimu sayang ?”


Adakah lelaki tersebut berada didalam hati perempuan tu ? Tak bukan ?


Menjawab persoalan anda , Kenapa mesti bismillah bila nak makan ? sebab sifat ihsan itu tadi .


Kita yakin Allah ada melihat kita . BUKAN Allah berada dimana – mana . Allah tetap berada Arasy tetapi pertolongan Allah itu . Allah sentiasa membantu hamba – hambaNya .


Tapi ingat , kalau benda tu dah haram , nak bismillah lagi , tak tau la nak cakap apa .

Bukak poket , keluarkan rokok , Pall Mall bai , Rokok letak kat bibir .


Tekan lighter sambil “bismillah hirrahmannirrahim .”



Ayat 2 ,



Korang faham ke apa makna 'alam ?


apa makna 'alam ?


benda hidup , benda tak hidup , kehidupan semesta , tak semesta , perkara ghaib , kehidupan mikroorganisma dan lain-lain , itupun sudah meliputi seluruh alam , tetapi korang perasan tak Allah gunakan perkataan " 'Alamin " . 'Alam itu pun sudah meliputi seluruh , apatah lagi ditambah kalimah jama' yakni banyak .


Senang faham , " Segala puji bagi Tuhan pemilik sekalian alam . "


'Alam tu pun dah meliputi semua , ditambah lagi dengan ''sekalian'' . Subhanallah .


Walau muncul 'alam yang baru , Tuhan yang buat alam tu Allah lah. ye la zaman dulu mana orang tau mikroorganisma tu . Zaman sekarang baru tahu . So , Allah yang buat sekalian 'alam , tak kira baru , tak kira lama .


Ayat kedua mengajar kita supaya meletakkan keyakinkan kita sambil memuji Allah Azza Wajalla yang mencipta seluruh ‘alam .

Satu sahabat Nabi diberi salam oleh Nabi , “ Assalamualaikum .”

“ Waalaikumussalam .”


Kemudian nabi bertanya ; “ Kamu sihat ? ”


“ Baik ya Rasulullah ,” jawab sohabat .


“ Kamu sihat ? ” Rasulullah bertanya lagi .


“ Baik ya Rasulullah .”


“ Kamu sihat ? ”


Sohabat ni pelik , dalam fikiran dia , Rasulullah tak pekak , aku dah kata baik , baik , baik , dia dok tanya tak henti – henti . Sohabat fikir confirm ada yang tak kena dengan jawapannya , Tiba – tiba dia teringat satu perkataan .


Jadi dia pun jawab , “ Alhamdulillah ya Rasulullah . Bil Khayr . ”


Itu jawapan yang aku tunggu dari kau , ” sabda Nabi SAW .


Kisah ini menunjukkan betapa kalimah syukur kepada Allah amat penting digunakan rutin seharian . Kalimah syukur digunakan untuk tidur , bangun tidur , makan , bersin dan macam – macam lagi .



Ayat 3 ,


Menyebutkan kesimpulan sifat – sifat al-Jalaal ( Kebesaran ) dan sifat – sifat al-Kamaal ( Kesempurnaan ) .


Persoalannya , mengapa bismillahir rahmanir rahim ~ ?


Pernah tak seumur hidup kita dengar bismillahil muntaqimul jabbar ?


Saya tanya sekali lagi , pernah atau tidak kita mendengar ayat “ bismillahil muntaqimul jabbar ” ?


mesti readers kata tak pernah . Pernahlah , saya baru je cakap tadi . Takkan tak pernah dengar lagi


Mengapa tak baca bismillahil hayyul qayyum ?


Ustaz , ustaz , saya pernah lafaz kalimah bismillahil awwal wal-akhiruhu .


Kalimah tu kaau sebut fasal kau asyik dengan melantak tak ingat akhirat . Makanan dah nak habis baru ingat Allah .


Selalunya mesti bismillah ar-rahman ar-rahim . Mengapa ? Kerna sifat Rahman melebihi sifat yang lain .


Dalam hadith Qudsi ;


“ Tuhan ada 100 rahmat , satu didunia , 99 diakhirat . ”


Cuba kita check al-Quran , ada beberapa surah yang dimulakan dengan ayat muqatta’ah seperti Alif lam ra , Haa mim , dan Nun bila digabungkan ketiga – tiga ayat ini menjadi ?


Ar-Rahman~ Subhanallah , hebat !


Dan ulama’ berijmak kata apa ? Rahman untuk seluruh makhluk , tak kira muslim atau non-muslim .


Tapi Rahim ? khas VVVVVVVVVIP untuk orang islam , dihari akhirat nanti .


Ada yang berkata ; basmalah tak wajib baca dalam solat sebab Imam Mekah tak bacapun dalam solat . Solat fardhu pulak tu . Betulkah kesasihan cerita ini ? Tidak !


Imam Mekah tu baca , cuma mazhab Imam yang mengimamkan solat di Mekah tak baca bismillah secara jahriyah ( kuat ) . Tahu – tahu dah “ alhamdulillahirabbil ‘alamin ” .

Kita mazhab Shafie kenalah baca secara jahriyah .


Kita komen je Imam tu tak betul , Imam ni tak betul lah , semua kita nak komen . Kalau jadi juri , Juri Akademi Fantasia pun kalah . Cuba kita check solat kita .


Takbiratul Ihram pun dah senyap , tak keluar bunyi . Nak sah macammana ? Cuba bayangkan kita nak temuduga kerja , bercakap tapi tak keluar suara , ingat boss nak amik kita kerja ?



Ayat keempat pula ,



Menyatakan tentang Qiamat yang pada hari itu akan menerima balasan amalnya supaya seseorang itu tidak menumpukan usahanya semata – mata nak mencari dunia .


Tak salah nak cari dunia , carilah . Tapi kenapa tak berlumba – lumbalah mengejar akhirat ?

Para sahabat berlumba –lumba nak bagi salam kepada Nabi , sampai melompat dari tempat tinggi . Last – last , Nabi juga yang beri salam kepada sohabat .


Aswadi , sohabat nabi yang hitam setelah diberi peluang perkahwinan seorang anak dara yang molek putih , tengah beli barang perkahwinan setelah disponsor oleh sohabat .

Terdengar panggilan perang . Terus cancel beli barang perkahwinan , beli alat peperangan siap dengan kuda dan penutup muka .

Hebat berjuang dan akhirnya syahid . Sahabat terkejut bila terbuka penutup muka . Aswadi ! akhirnya jenazah Aswadi yang hendak dimasukkan dalam liang lahad disambut dengan begitu ramai bidadari syurga .


Kita berlumba – lumba juga , tapi hal dunia jeh . Nak kereta 6 pintu , nak rumah yang ada 7 bilik . Last – last , dapat kereta satu pintu dan rumah satu bilik . Seksyen 21 .


Ayat kelima ,

iyya kana' bud


Menerangkan tugas mengapa manusia dicipta Allah . Ibadat itu dengan segala jenisnya tak dapat tidak diperlukan oleh manusia kerna ia menghidupkan iman , menyihatkan tubuh badan , dan memperbaiki akhlak . Dalam ayat lain iaitulah surah al-zariyat ayat 56 ;


“ Tidaklah aku jadikan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadat kepadaKu .”


Dan [ Wai iyya kanas ta'ien ] memperkatakan tentang kelemahan manusia , mereka tidak melakukan sesuatu perkara melainkan dengan pertolongan Allah .



Ayat enam ini pula menerangkan bahawa perkara yang utama dihajati dan dipohonkan kepada Allah ialah memperoleh hidayah dan taufiq kejalan yang membawa kebahgiaan , dunia dan akhirat .



kerana telah sedia ada berbagai jalan yang akan ditempuhi , dan cara melalui hari – hari didunia pula banyak berbilang – bilang dan lain – lain yang disebabkan berlainan tabiat , ‘adat dan hawa nafsu yang beraneka ragam .


Kita nak pergi kerja , kena berhadapan dengan majikan yang kaki maki . Rilekslah , itu semua cubaan .


Kita nak pergi sekolah , kena berhadapan dengan makhluk yang bernama tidur . Rilekslah , itu semua cubaan . Apa salahnya tidur dalam kelas ? pahala still berjalan asalkan kita duduk dalam majlis ilmu .


Kita nak pergi majlis ilmu , kena bayar rm 20 , rileks lah , benda ni guna bukan untuk elaun aku . Tapi untuk bagi korang mencekik .


Perlu diingatkan , ayat ini bukan bererti kita tidak ada iman atau kita ini jahil langsung . Bukan ! , ayat ini lebih kurang sama dengan ayat dari surah ‘ali imran ayat 8 .


Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.



Ayat ketujuh pula ,


Allah SWT mengarah manusia supaya sentiasa memerhati dan memikirkan kisah – kisah umat terdahulu , supaya ia memilih kebaikan yang membawa kebahgiaan dan berjaga – jaga serta menjauhkan diri daripada apa yang menyebabkan kecelakaan sehingga dapat hidup didalam nikmat yang kekal pada hari akhirat kelak dalam syurga “ Darus Salam ”.


,Sirotol lazina 'an'am ta'alaihim , jalan yang Kau beri nikmat . Siapa lagi , kalau bukan nabi – nabi , rasul – rasul , dan orang orang yang soleh . Kalau dapat title mat Saleh pun , tak akan berguna dihari akhirat kalau tak beramal soleh .


Ghoiril maghdubi 'alaihim ,


Siapa yang Allah murkha ? Yahudi ? ya , Yahudi . Kalau kita nak mengumpat dia , perghh , 30 jilid buku pon belum tentu cukup . Tentera Yahudi diambil dari anak luar nikah , dilatih membunuh tanpa perasaan , hidup untuk kerajaan . Salah satu propaganda yahudi ialah tarikh 14 Februari sendiri , iaitu tarikh bermula kerajaan Haram Bani Israil !


Apa yang ada pada tarikh tersebut ? sekuntum bawang merah , sebuah memori , ..terima kasehhh !

Ops , terlebih sudah .


Bukan Yahudi sahaja yang Allah murkha . Orang yang tahu halal haram , tapi tak buat apa yang dia tahu , Allah murkha juga . Jangan kita kata tafsirnya yahudi saja . No , no , no , no no ! tahu couple tu haram , tapi bercouple juga .


Fatwa dah kata , merokok tu haram , yang dok gatal merokok kenapa ? mana – mana remaja yang saya nampak dan hidu ada rokok , aku sumbat mulut dia dengan kotak rokok tu sekali . Kenapa benda macam ni boleh berlaku ?


sebab ilmu ada tapi tak nak amalkan .

Ibarat telefon bimbit tanpa kredit .


Henset saya nampak je cikai . jenama cokia , tapi kredit .Kat surau tuh siap kena pasang traffic light , begitu panjang orang surau beratur nak mintak kredit .


waladhholliiiiin


Biar saya bagitau sekejap , ayat ini antara ayat yang amat sedikit para sohabat bunyi dengan betul . Hanya ada sesetengah sohabat je yang betul bacaannya part ni .


Wallahu’alam .


“ Dan orang – orang yang sesat ,” – kitab tafsir menyatakan orang yang sesat itu ialah nasrani berdasarkan al-hadith ;


“ Orang – orang yang dimurkai itu ialah kaum yahudi dan orang – orang yang sesat ialah kaum nasrani . ”


Macam yang diterangkan tadi , sungguh yahudi itu kaum yang dilaknat , nasrani sesat . Tapi kita ? perfect sangat ke ?

Halo , please~ , balik rumah muhasabah diri . Man Nahnu Ha’qa .

Bukan Man Nahnu Hardcore . Lain bunyi .


Sekian , Wallahu'alam


No comments: